Jorrit Rijpma neemt deel aan de Van Wittel/Vanvitelli Dialoog

Op 28 en 29 oktober vond de eerste Van Wittel/Vanvitelli Dialoog plaats op het Clingendael Instituut in Den Haag. De Van Wittel/Vanvitelli Dialoog is een high level ronde tafel over de Nederlands-Italiaanse betrekkingen, georganiseerd door het Clingendael Instituut en het Instituut voor Internationale Betrekkingen in Rome, in nauwe samenwerking met de ministeries van Buitenlandse Zaken van Italië en Nederland.

De ronde tafel bracht een selecte groep senior beleidsmakers en denkers uit Italië en Nederland bijeen, voor twee dagen van discussie en debat rond het thema “Hoe kunnen Italië en Nederland Europe vooruit brengen?“.

De ronde tafel werd geopend met toespraken van de Italiaanse minister voor Europese Zaken, Vincenzo Amendola, en de Nederlandse minister voor Buitenlandse Zaken, Stef Blok. Jorrit Rijpma nam deel aan het panel over migratie, samen met Joost Klarenbeek, speciaal gezant voor migratie van het Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken, Daan Huisinga, plaatsvervangend directeur-generaal migratie van het Nederlands Ministerie van Justitie & Veiligheid, Andrea Vitolo, Bureau van de Diplomatiek Adviseur van de Italiaanse President en Chiara Favilli, Universitair Hoofddocent aan de Rechtenfaculteit van de Universiteit van Florence. Tijdens het panel bespraken zij de mogelijkheden voor samenwerking op dit belangrijke en vaak sterk gepolitiseerde beleidsterrein.