Joris Larik Gastheer Brexit Beleid Ronde Tafel in Den Haag

Op 15 November 2019 organiseerde Dr. Joris Larik, universitair docent en major convenor International Justice bij LUC een ronde tafel met als onderwerp: 'Brexit's Next Chapter: The Revised Deal and Global Britain'.

Chatham House Rule

Het evenement werd gesponsord door Leiden Global Interactions en werd mede georganiseerd door de Faculteit Governance and Global Affairs en het Centre for the Law of EU External Relations (CLEER) van het T.M.C. Asser Instituut.  Tijdens het evenement kwamen academici, beleidsmakers en diplomaten bijeen, waaronder medewerkers van het Brexit Task Force van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, van de ambassades van het VK, Ierland, Canada en Marokko en van de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland bij de Europese Commissie. Tijdens het evenement was de Chatham House Rule van kracht.

Wereldwijde gevolgen van Brexit

De ronde tafel richtte zich op twee centrale thema's: ten eerste, de herziene uittredingsovereenkomst van oktober 2019, waaronder ook het herziene protocol voor Ierland en Noord-Ierland (ook wel bekend als de 'frontstop'); ten tweede, de wereldwijde gevolgen van Brexit, waaronder de pogingen van het Verenigd Koninkrijk om 'continuïteitsafspraken' te maken met derde landen die als vervanging moeten dienen van handels- en andere verdragen die door de EU zijn afgesloten.