Ineke Sluiter over de klassieke oudheid en oorlogstrauma tijdens de eerste LUCAS-lezing

Op 28 november gaf Ineke Sluiter in het Rijksmuseum van Oudheden de eerste LUCAS-lezing. Tijdens deze avond ging ze in op de klassieke oudheid en oorlogstrauma. Het Leidsch Dagblad sprak met de hoogleraar Griekse taal en literatuur over deze lezing.

Dat Achilles een oorlogstrauma had zou Sluiter niet zeggen, maar zijn gedrag en gevoelens lijken wel zeer op die van Vietnamveteranen, zo laat de Amerikaanse psychiater Jonathan Shay zien. De klassieke wereld weerspiegelt wel vaker de onze, aldus Sluiter. Vaak zijn er overeenkomsten te vinden, en zo ook bij oorlogsveteranen en het klassieke werk De Ilias. Sluiter: ‘Als ik nadenk over onze wereld, dan herinner ik mij vaak teksten of incidenten uit de klassieke oudheid.’

Verder lezen?

Lees het volledige artikel op de website van het Leidsch Dagblad.

De lezing is de eerste LUCAS-lezing: een serie waarin onderzoekers van het Leiden University Centre for the Arts in Society voor een breder publiek over hun onderzoek vertellen. Het is een initiatief van de Impactcommissie die door middel van prijzen, tentoonstellingen en lezingen wil laten zien wat het universitaire instituut allemaal doet en in huis heeft.