Sara Polak bij NU.nl over het impeachment-onderzoek naar President Donald Trump

De Democraten in Amerika zijn een impeachment-onderzoek gestart naar president Donald Trump. Maar hoe werkt dat precies en welke bewijzen hebben de Democraten nodig om hun onderzoek sterker te maken? Sara Polak, universitair docent Amerikanistiek, geeft in gesprek met NU.nl antwoord op deze vragen.

De Democraten startten het onderzoek nadat een klokkenluider naar buiten bracht dat Donald Trump de Oekraïense president Volodymyr Zelensky onder druk gezet zou hebben om onderzoek te doen naar het handelen van de democratische presidentskandidaat Joe Biden.

Om de beschuldiging van de klokkenluider in het impeachment-onderzoek stevig te onderbouwen moeten de Democraten met meer bewijsmateriaal komen. ‘Ten eerste moet het verhaal van de klokkenluider nog meer bevestigd worden als het gaat om de details. Ten tweede lijkt het erop dat een aantal mensen in het Witte Huis het echte transcript hebben geprobeerd te verstoppen op een plek waar alleen mensen bij mogen die de staatsgeheimen mogen inzien. Als ze daar bewijs van kunnen vinden, dan zou dat deel kunnen zijn van het impeachment-onderzoek’, aldus Polak.

Polak denkt echter dat dit onderzoek niet tot een afzetting gaat leiden: ‘Wat er ook boven tafel komt, uiteindelijk moet de Senaat beslissen met een twee derde meerderheid over een uiteindelijke afzetting, nadat het Huis van Afgevaardigden tot impeachment heeft besloten. De verwachting is niet dat ze dat zullen doen, met een meerderheid van Republikeinen in de Senaat die Trump tot nu toe nog nooit hebben laten vallen.’

Meer weten?
Luister het hele gesprek terug bij NU.nl