Andrew Shield: ‘Onderzoek en vrije tijd staan bij mij niet altijd los van elkaar’

Andrew Shield (35) is universitair docent en mede-oprichter van het Leiden Queer History Network. Geschiedenis, migratie en seksualiteit zijn onderwerpen waar hij gepassioneerd over is en in doceert. Hij schreef een boek over immigranten tijdens de seksuele revolutie en een boek over hedendaagse immigranten die gebruik maken van de Grindr, een datingapp voor homoseksuelen.

Waarom Nederland zo interessant is

‘Ik ben geboren in de Verenigde Staten en woon nu een jaar in Nederland. In Nederland bevinden zich een aantal van de beste migratiehistorici en een aantal van de beste gender/seksualiteitwetenschappers in Europa. Op Brown University, waar ik mijn bachelor heb gedaan, werden er bijna geen lessen gegeven over LGBTQ-onderwerpen. Aan de Universiteit van Amsterdam volgde ik als uitwisselingsstudent mijn eerste vak in seksualiteitstudies en raakte vooral geïnteresseerd in de situatie in Nederland. Immigratie en seksualiteit overlappen elkaar hier op zeer interessante manieren: in de politiek worden LGBTQ kwesties openlijk besproken en zelfs gebruikt voor politieke doeleinden.’

Biseksualiteit in de collegezaal

Ik ben heel blij dat ik al zoveel vakken heb kunnen geven over seksualiteit, migratiegeschiedenis en diversiteit. Het is fantastisch om studenten te ontmoeten die deze onderwerpen echt willen bestuderen. Het is een zeer diverse groep studenten: bachelorstudenten die voornamelijk Nederlands zijn en masterstudenten die van overal vandaan komen om hier te studeren. Ze brengen veel interessante perspectieven mee naar de colleges.

Een van mijn studenten wilde graag dat er extra aandacht werd besteed aan biseksualiteit, omdat dit vaak ontbreekt in zowel huidige debatten over LGBTQ-rechten als historisch debatten. Ze zei dat we moeten nadenken over biseksualiteit en hoe deze groep mensen wordt gemarginaliseerd, zowel vanuit de samenleving als vanuit homoseksuele en lesbische groepen. Dit heeft me bewuster gemaakt van de manier waarop biseksualiteit meer in de geschiedenis moet worden opgenomen.

Seksualiteit, migratie en Grindr

‘Ik ben zelf homoseksueel en een immigrant, maar ik zie mijn onderzoek niet altijd als “me-search”, om de term van Eliza Steinbock te gebruiken. In al mijn colleges probeer ik belangrijke concepten van gender, seksualiteit, ras en migratie te verwerken. Mensen kunnen migreren om economische redenen of om te vluchten voor oorlog, maar ook omdat ze een andere seksuele geaardheid hebben of vanwege hun genderidentiteit. Dit geldt voor het heden, maar ook voor de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Er is dus nooit één reden waarom iemand immigreert, al lijkt het op papier misschien wel zo. Daarom is seksualiteit onderdeel van migratiestudies. Andersom werkt het hetzelfde: toen de homocultuur in Nederland zich in de jaren ‘70 ontwikkelde, waren er al immigranten bij betrokken.

‘Wanneer ik lesgeef verbind ik, vanwege mijn doctoraat in communicatie, migratie en LGBT-kwesties uit de geschiedenis met het heden. Mijn nieuwe boek gaat over immigranten die Grindr (een date en “hook-up” app, voornamelijk voor homoseksuele mannen) gebruiken om “socioseksueel te netwerken”. Dat gebeurt door de grenzen tussen seksuele, platonische en logistieke relaties te vervagen. Dit is op zich geen nieuw fenomeen. Vóór het bestaan van apps en het internet, gebruikten LGBTQ immigranten advertenties in kranten met soortgelijke doeleinden.

Leiden Queer History Network

Naast mijn baan als docent, ben ik ook bezig met het Leiden Queer History Networkeen platform voor seksualiteitstudies dat ik samen met Ann Marie Wilson (Leiden University College) heb opgezet. Een van mijn favoriete dingen aan het Leiden Queer History Network is dat ik door middel van een paar kleine beurzen in staat ben om internationaal bekende LGBTQ-historici uit te nodigen, om ze vervolgens met onze studenten in contact te brengen. Samen vormen we een netwerk van mensen die niet alleen Queer Studies doen, maar specifiek Queer History. Ik denk dat dat uniek is voor deze universiteit.​​​’

Fietsen

Ik hou van fietsen. Ik gebruikte de fiets voor bijna alles toen ik in New York was. In Denemarken was het zoveel makkelijker en veiliger en in zekere zin minder “cool”. Ik stoorde me er altijd aan dat mensen in New York zeiden dat fietsen cool is, omdat het dan ook niet cool kon zijn. In Nederland en Denemarken is het gewoon normaal. Ik vind het leuk om een groene plek op de kaart aan te wijzen en te zeggen “vandaag ga ik hierheen” en daar foto's te maken en te lezen.

Onderzoek en vrije tijd staan bij mij niet altijd los van elkaar. In mijn vrije tijd ga ik naar musea en archieven. Voor mij is een bezoek aan het International Institute of Social History iets wat ik ook op een vrije dag zou kunnen doen. Ook de LGBTQ-scene bevalt me erg goed, dus ik ga graag naar LGBTQ evenementen en plekken. Nederlanders zijn relatief makkelijk om mee te praten, dus als je naar zo'n plek gaat, kun je verwachten dat je met vrienden naar buiten komt.

In de serie Humans of Humanities, verschijnt iedere twee weken een portret van een van onze wetenschappers, medewerkers of studenten. Wie zijn zij en wat doen ze? Meer portretten en informatie vind je op deze pagina.

Lieke Bakker
Mail de redactie