Frank Chouraqui wint Facultaire Onderwijsprijs

Frank Chouraqui, Universitair Docent Wijsbegeerte, ontving tijdens de Opening van het Facultair Jaar in de Stadsgehoorzaal de Facultaire Onderwijsprijs. ‘Hij weet het saaie interessant en leuk te maken.’

Ieder jaar wordt de Facultaire Onderwijsprijs toegekend aan de beste universitair docent van de Faculteit Geesteswetenschappen. Chouraqui werd genomineerd door een groep studenten die zijn vak Philosophy of Culture volgen. Zij benadrukken zijn unieke manier van college geven binnen de studie: hij betrekt studenten bij de les door hen te vragen naar hun eerste indrukken van en kritieken op de lesstof.

Een docent met passie voor zijn vak

‘Hij wil ons echt iets leren en vind het belangrijk dat we opletten. Wat hij uitstraalt is dat hij echt passie heeft voor zijn vak. Hij denkt goed na over elke zin die hij tijdens zijn hoorcolleges uitspreekt. Zijn woorden zijn goed doordacht en hij maakt concepten op meerdere manieren duidelijk,’ schreven de studenten in hun nominatie.

Ook gaat de universitair docent verder dan enkel college geven: ook voor persoonlijke vragen en kritieken is hij altijd beschikbaar en weet hij humor en eigentijdse voorbeelden bij zijn colleges te betrekken.

Frank Chouraqui na afloop van de uitreiking in de Grote Zaal; achter hem gaat het feest door

Uitstekende colleges, nuttige discussies maar geen mobiele telefoons

Timo Oei, student-lid van de Commissie Onderwijs overhandigde de prijs aan Chouraqui: ‘Volgens de studenten kan Frank Chouraqui uitstekend college geven, betrekt hij hen actief en stimuleert hij nuttige discussies.. Wat noemenswaardig is, is dat hij erg strikt tegen mobiele telefoons is, wat de aandacht onder de studenten tijdens zijn colleges ook aanzienlijk verbetert.’

‘Ik voel me vereerd om hier te zijn,’ reageerde Chouraqui, ‘en de reden dat we hier zijn is het enthousiasme van onze studenten. Dat enthousiasme is niet iets wat ik in mijn colleges creëer; het is iets wat de studenten meenemen wanneer ze mijn college binnenlopen omdat ze net een college van mijn collega’s hebben gevolgd. Daarom wil ik deze prijs graag delen met [mijn collega’s van] het Instituut voor Wijsbegeerte.’

Uitreiking op de dansvloer

De uitreiking van de Facultaire Onderwijsprijs vond dit jaar tijdens de Facultaire Feestavond plaats. De vier genomineerden (Pepita Hesselberth, Luuk de Ligt, Ans de Rooij en Frank Chouraqui) gaven eerder op de avond mini-colleges waarin zij in tien minuten een kijkje in de keuken van hun colleges gaven.

Studenten, medewerkers en externe genodigden kwamen later allen tezamen in de Grote Zaal van de Stadsgehoorzaal voor de uitreiking van de prijs. Na de bekendmaking ging het feest gewoon door, er viel immers naast de Onderwijsprijs ook wat anders te vieren: het 444-jarige bestaan van de Universiteit Leiden én onze faculteit.

Facultaire Onderwijsprijs

Alle onderwijsgevenden van de faculteit kunnen voor de Facultaire Onderwijsprijs genomineerd worden. De jury, bestaande uit de Commissie Onderwijs, beoordeelt de voorgedragen docenten op grond van de kwaliteit van colleges, begeleiding en onderwijsmateriaal. Aan de prijs is een bedrag van €1000 verbonden.