Boekpresentatie: Het verhaal van de grondwet in de Tweede Kamer

Wim Voermans, hoogleraar Staats- en bestuursrecht presenteerde op 10 september zijn nieuwe boek “Het verhaal van de Grondwet” in de Oude Zaal van de Tweede Kamer en overhandigde het boek aan de Voorzitter mw. Khadija Arib.

De eeuw van de grondwet

Voermans zocht uit waarom zo veel landen de laatste decennia een grondwet hebben ingevoerd. Grondwetten zijn in de mode. Van de 193 VN-lidstaten hebben er inmiddels 189 een grondwet, ook wel constitutie genoemd, en dat was een halve eeuw eeuw geleden beslist anders. Voermans raakte onder de indruk van de Nederlandse “verschrikkelijk slimme grondwet”.
Waar komen al die grondwetten toch vandaan? We leven in de eeuw van de Grondwet. Een betrekkelijk recent fenomeen want driekwart van al die grondwetten is van na 1975, terwijl de Nederlandse grondwet alweer uit 1814 dateert en het begin van onze democratie vorm heeft gegeven. Weinig mensen kennen hun eigen grondwet, maar vrijwel iedereen is sterk aan zijn grondwet gehecht.

Populariteit van de grondwet

Waarom is zo’n oeroud verschijnsel de laatste jaren ineens zo populair en ook nog eens in een tijd waarin we juist een democratische terugval meemaken? Waarom leven wereldwijd meer mensen onder een grondwet dan onder een eigen dak? Waarom hebben meer mensen grondwettelijke rechten dan een dagelijkse warme maaltijd, een smartphone of onderwijs? Wat voor soort rage is dat? Is het een blijvertje? En waarom is onze tweehonderd jaar oude grondwet in Nederland juist geeuwnieuws? Is dat erg? Niet volgens dit boek.

Over het boek

Het verhaal van de Grondwet (uitgeverij Prometheus) probeert historisch, biologisch, sociaalpsychologisch, economisch, politiek en juridisch te begrijpen waar dit fenomeen vandaan komt en waarom het juist nu in korte tijd 'viral' is gegaan.

Overhandiging boek

Korte inleidingen werden verzorgd door dr. Geerten Waling (tevens moderator), prof. dr. Henk te Velde (hoogleraar vaderlandse geschiedenis, Universiteit Leiden), prof. mr. Roel de Lange (hoogleraar staatsrecht en vergelijkend staatsrecht bij Erasmus University Rotterdam, voorzitter van de Staatsrechtkring) en dhr. Mai Spijkers (directeur Uitgeverij Prometheus), waarna het boek aan de voorzitter van de Tweede Kamer, mw. Khadija Arib werd aangeboden.

Recente interviews met Voermans naar aanleiding van het onlangs verschenen boek:

• Een grondwet laat jou je thuis voelen. Grondwetten zeggen 'wij' tegen ons - Volkskrant
  • De 'ongeschreven' Britse grondwet - NPO Radio 1