Vice-Decaan Koen Caminada spreekt tijdens de openingsceremonie van de HOPweek

Afgelopen maandag startte de vierde editie van de HOPweek. Tijdens deze week zullen nieuwe studenten van de Universiteit Leiden die studeren in Den Haag nieuwe mensen leren kennen, kennismaken met hun studie en studievereniging en zullen zij Den Haag ontdekken. De HOPweek werd officieel geopend tijdens de ceremonie in de Grote Kerk waar Vice-Decaan van FGGA Koen Caminada de deelnemers welkom heette.

Caminada sprak mede over de historie van de Universiteit Leiden in Den Haag, want over tijd is er veel veranderd. “In het begin was de Universiteit Leiden in Den Haag gevestigd in een kelder. Nu zijn we verspreid over wel vijf locaties. Daarnaast studeert één op de vier studenten van de Universiteit nu in Den Haag. In deze groep vind je 95 verschillende nationaliteiten. Dit zorgt voor een speciale dynamiek. We verwachten dat over enkele jaren één op de drie studenten van de Universiteit Leiden in Den Haag zal studeren.”

“Den Haag en de Universiteit Leiden zijn verbonden op veel verschillende niveaus. Het motto van de stad van Vrede en Recht is gerelateerd aan het onderzoek dat de Universiteit Leiden in Den Haag doet” zei Caminada. Het onderwijs van de Universiteit Leiden in Den Haag richt zich op Internationaal Recht, Vrede en Veiligheid, Politiek, Bestuurskunde en Internationale Relaties, Stedelijke problemen en Gezondheid en Zorg.

Vice-Decaan Caminada sprak over de diverse gemeenschap van de Universiteit Leiden waar de deelnemers van de HOPweek nu lid van zijn en zich hopelijk thuis zullen voelen. “De Universiteit Leiden hecht veel waarde aan vrijheid. Ons motto is ‘Praesidium Libertatis’ – Bolwerk van Vrijheid. Je hebt als student de vrijheid om vragen te stellen en je mening te uiten over zaken die je belangrijk vindt. Echter, als universiteitsgemeenschap vinden wij dat elk debat met fatsoen moet worden gevoerd.”

Wij wensen alle deelnemers nog een leuke HOPweek en een fijne tijd aan de Universiteit Leiden.