Publicatie Reinier Baarsen genomineerd voor Karel van Mander Prijs 2019

De publicatie 'Kwab: ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt' van bijzonder hoogleraar Reinier Baarsen is door de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici genomineerd voor de Karel van Mander Prijs. Deze prijs wordt, al vanaf 1958, jaarlijks uitgereikt voor een waardevolle kunsthistorische publicatie.

Fantasievolle zeewezens, griezelige monsters, grillige lichaamsvormen en vloeiende contouren die doen denken aan stroop die traag van een lepel druipt. Dat is kwab: een decoratieve kunstvorm uit de 17de eeuw die zijn naam dankt aan de organische, lobbige motieven. Kwab is de belangrijkste en meest sensationele bijdrage die Nederland heeft geleverd aan de ontwikkeling van de decoratieve kunsten in Europa.

In dit boek vertelt Baarsen, tevens senior conservator bij het Rijksmuseum, het verhaal van dit revolutionaire Dutch Design van de Gouden Eeuw en toont daarbij een selectie van meesterwerken van goud en zilver, schilderijen door Rembrandt, prenten en ontwerptekeningen, tafels en kasten, goudleren behangsels en koperen kerkversieringen. Het vormt het eerste overzichtswerk over de Nederlandse kunstnijverheid uit de Gouden Eeuw dat sinds decennia verschijnt.

Lees hier meer over de Karel van Mander Prijs en de overige genomineerden. De prijs wordt uitgereikt op het lustrumsymposium 'Het succes van de kunstgeschiedenis' op 11 oktober 2019.