Yannick Veilleux-Lepage in VICE over de Frans-Canadese extreemrechtse organisatie La Meute

Uit berichten van de media in Quebec blijkt dat de Frans-Canadese extreemrechtse organisatie La Meute zichzelf deze week opnieuw een klap heeft toegebracht. Verschillende bestuurders werden gedwongen de groep te verlaten en een voormalige mede-oprichter, Patrick Beaudry, verklaarde publiekelijk dat het schip zinkt.

La Meute werd in 2015 opgericht door twee Canadese veteranen en groeide snel na de verkiezing van Justin Trudeau en een de toename van de immigratie.
De huidige frictie komt kort na een overwinning voor anti-immigratie voorstanders bij het passeren van Bill 21 in Quebec. Bill 21 verbiedt religieuze symbolen van mensen in machtsposities. Critici zeggen dat dit de minderhedenpopulatie van Quebec raakt en een gepolariseerde samenleving creëert.

Canadese extreemrechtse groepen

Yannick Veilleux-Lepage, vanaf 5 augustus Universitair docent Terrorism and Political Violence bij het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden, heeft diepgaand onderzoek gedaan naar verschillende Canadese groepen. Hij zei: 'Onderzoek heeft ons laten zien dat groepen in extreem-rechts in Canada voortdurend versplinteren, opnieuw samenkomen, waarbij individuen in wezen nogal vaak hun hoed veranderen en van de ene groep naar de andere gaan'.

Redenen

Een veel voorkomende reden waarom dit gebeurt, is de beschuldiging van financiële ongepastheid, zegt Veilleux-Lepage; 'Deze groepen hebben de neiging om een ​​aanzienlijke hoeveelheid geld door te laten lopen'. Andere redenen zijn ideologische gevechten en interpersoonlijke conflicten zoals mislukte relaties. Veilleux-Lepage voegt hieraan toe dat de ballingschap van de leider een sneeuwbaleffect kan veroorzaken, omdat de groep niet alleen de drie prominente leden zal verliezen, maar ook degenen die loyaal zijn aan hen.

Lees het volledige artikel op VICE (Engels).

Yannick Veilleux-Lepage

Yannick Veilleux-Lepage zal vanaf 5 augustus werkzaam zijn als Universitair docent Terrorism and Political Violence bij het Institute of Security and Global Affairs (ISGA). ISGA opereert binnen de internationaal georiënteerde wetenschappelijke richting security studies en houdt zich bezig met multidisciplinair onderzoek en onderwijs.