Ruim 1,5 miljoen voor onderzoek naar gendefecten die afwijkingen in de voorste hersenschors veroorzaken

Is het mogelijk om een interdisciplinaire blauwdruk voor verbetering van de neuropsychiatrische zorg voor patiënten met zeldzame genetische syndromen te creëren? Daarnaar gaat een consortium van onderzoekers, waaronder prof.dr. Wouter Staal en prof.dr. Hanna Swaab (Pedagogische Wetenschappen), onderzoek doen met deze NWO-subsidie.

Verstoringen in afzonderlijke genen kunnen leiden tot ernstige ontwikkelings- en gedragsproblemen bij mensen met zeldzame genetische syndromen, of ‘Mendeliaanse’ syndromen, die frequent voorkomen (1 op de 250). De onderzoekers vermoeden dat een afwijkende ontwikkeling van de voorste hersenschors daaraan ten grondslag ligt. Met het multidisciplinaire project ProMiSe willen de onderzoekers een blauwdruk maken voor hoe de integratie van neurobiologische en klinische kennis tot verbetering van zorg voor deze patiënten kan leiden.

Samenwerking

In totaal werken 10 publieke organisaties samen in dit unieke multidisciplinaire project. Radboud Universiteit Nijmegen is penvoerder.