Beeld: Walt Disney Studios

Judith Naeff bij NOS en VPRO OVT over de nieuwe Aladdin film

Deze week kwam de film Aladdin uit, een live action remake van de Disney tekenfilm. De tekenfilm kreeg veel kritiek omdat deze te veel zou inspelen op stereotypen van de Arabische wereld. Is dat in de film van 2019 ook het geval? Judith Naeff, universitair docent Midden-Oostenstudies, sprak erover bij NOS en het VPRO-programma OVT.

Het verhaal Aladdin werd in de westerse wereld bekend als onderdeel van de duizend-en-een-nacht vertellingen. Deze verhalen sluiten volgens Naeff aan bij het beeld dat men toen wilde hebben van het Midden-Oosten: vliegende tapijten, harems, wulpse dames, sultans met grote paleizen, geesten in een fles en bazaars.

Deze stereotypen zien we terug in de tekenfilm; er kwam destijds ook veel kritiek op hoe de Arabische wereld werd neergezet als gevaarlijk, onmenselijk en barbaars. Zo werd de slechterik Jafar neergezet als een ‘stereotype barbaarse Arabier met een kromzwaard die niet voor rede vatbaar is’, aldus de universitaire docent.

In de nieuwe film zijn nog steeds stereotype elementen terug te vinden. Toch is Naeff van mening dat Disney heeft geleerd van hun eerdere fouten: ‘Er is een team van culturele adviseurs ingehuurd en heeft de tijd genomen voor de casting van acteurs. Bij de tekenfilm werden de stemmen ingesproken door vooral witte Amerikaanse acteurs, maar nu hebben de acteurs veel meer multiculturele achtergronden. Jafar is nog steeds een slechterik, maar wordt hij niet meer neergezet als een barbaarse Arabier.’

Meer weten?