Leidse politicoloog Tom Louwerse haalt Vidi-subsidie binnen voor onderzoek naar samenwerking regerings- en oppositiepartijen

Tom Louwerse, universitair docent en onderzoeker aan het Instituut Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden, heeft een NWO Vidi onderzoekssubsidie in de wacht gesleept. Hij gaat onderzoeken hoe regerings- en oppositiepartijen in het parlement samenwerken en welke uitwerking dat heeft op de kiezer.

Vervagende scheidslijn tussen regering en oppositie?

In een democratie moet er iets te kiezen zijn. Een van de belangrijkste keuzes is die tussen regeringspartijen en oppositiepartijen. Tijdens verkiezingscampagnes worden de verschillen tussen beide kampen doorgaans flink uitvergroot. Maar hoe zit het na de stembusgang, als de gekozen parlementariërs hun dagelijkse werk gaan doen? Waarin onderscheiden oppositiepartijen zich dan nog van regeringspartijen?In de wetenschap, en ook in de publieke opinie, leeft de gedachte dat in de politieke praktijk de scheidslijn tussen regering en oppositie vervaagt. Maar tot dusverre is dat nog niet echt systematisch onderzocht.

Tom Louwerse

Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Canada

Louwerse, die ruime ervaring heeft met het analyseren van kiesgedrag en parlementaire politiek, gaat in kaart brengen hoe regerings- en oppositiepartijen zich ten opzichte van elkaar gedragen. De Vidi-subsidie—een bedrag van bijna € 800.000—stelt hem in staat om data te verzamelen, de gedragingen en uitingen van parlementariërs te analyseren en interviews te houden met betrokkenen. Zijn onderzoek betreft de periode 1945-2018 en beslaat vier landen: Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Canada.

Draagvlak voor de democratie

Het gaat Louwerse niet alleen om de verschillen, en waarschijnlijk ook overeenkomsten, tussen regerings- en oppositiepartijen. Een belangrijke vraag die zijn studie tracht te beantwoorden is in hoeverre samenwerking tussen beide kampen effect heeft op het draagvlak voor de democratie, de opkomst bij verkiezingen en de keuze voor een bepaalde partij.

Vernieuwingsimpuls

Vidi-subsidies maken deel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO, de Nederlandse onderzoeksorganisatie. Zij zijn bedoeld voor ervaren onderzoekers met een goed, eigen, innovatief onderzoeksvoorstel. Dit jaar dienden 443 onderzoekers een Vidi-aanvraag in. Daarvan zijn er 85 gehonoreerd.

Meer lezen?

Profielpagina Tom Louwerse