Het goud van de BV Nederland: Museumnachtlezing Kees Goudswaard

De Nederlandsche Bank heeft op dit moment zo’n 612 ton aan goudstaven in bezit. Bij elkaar is dat ongeveer net zoveel waard als honderdduizend woningen. Dat en meer vertelde hoogleraar Economie Kees Goudswaard in zijn lezing Het goud van de BV Nederland tijdens de Museumnacht op 18 mei.

Goudswaard, naast hoogleraar ook lid van de Raad van Commissarissen van De Nederlandsche Bank, sprak in het Groot Auditorium in het Academiegebouw. Het vertelde over de historie van het gebruik van goud als betaalmiddel, de invoering van de gouden standaard in de tweede helft van de negentiende eeuw, waarbij bankbiljetten werden gedekt door goud, en het Systeem van Bretton Woods van 1945 tot 1971. Dat was een stelsel van vaste wisselkoersen ten opzichte van de dollar, terwijl de dollar was gekoppeld aan de waarde van goud. Sinds 1971 is er geen koppeling meer tussen de geldvoorraad en de waarde van goud, maar fungeert goud nog wel als een soort vertrouwensanker voor het financieel systeem.

Vanaf de jaren 90 is De Nederlandsche Bank een deel van de goudvoorraad gaan verkopen, vertelde de hoogleraar. Daartoe werd besloten omdat goud weliswaar zijn waarde behoudt, maar je ontvangt er geen rente of dividend over. De laatste verkoop vond plaats in 2008. Een handig moment? Goudswaard liet in een grafiek zien dat de waarde van goud juist sinds 2008 enorm is gestegen, vanwege de kredietcrisis.

Ten slotte vertelde Goudswaard over de zware beveiliging van de voorraad en dat het goud dat nu ligt opgeslagen bij De Nederlandsche Bank in Amsterdam binnenkort samen met de bankbiljetten wordt verplaatst naar Zeist. Dat gebeurt onder meer omdat het regelmatige waardetransport in het centrum van Amsterdam een complexe aangelegenheid is.

444 jaar

De lezing van Kees Goudswaard was een van de vele activiteiten die tijdens de Museumnacht op 18 mei plaatsvonden in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. De Museumnacht is hét jaarlijkse evenement waar Leiden laat zien wat ze op cultureel gebied te bieden heeft.

Bijna alle musea openden hun deuren en door de hele stad waren activiteiten en optredens. Omdat de Universiteit Leiden dit jaar 444 bestaat, werd groots uitgepakt in het Academiegebouw.