'Trump is geen protestpresident': Sara Polak legt het uit bij de Universiteit van Nederland

Het is misschien waar dat veel 'boze' Amerikanen op Donald Trump stemden, maar dat maakt hem geen protestpresident, aldus universitair docent Sara Polak. Trump is een antagonistische president - een tegenwerker van het huidige systeem - die zich omringt met revolutionairen. En dat is uniek. Ze vertelt er over in haar college bij de Universiteit van Nederland.

Trump is revolutionair, maar volgens Polak is Trump niet zo effectief als revolutionair en houdt hij helemaal niet van protest. Wel lijkt hij geïnteresseerd te zijn in revolutionaire bewegingen. Op het moment voert hij dan ook een ouderwetse politieke agenda, één waarin de president de mensen bezighoudt zodat de partij op de achtergrond de echte macht kan uitoefenen. Geen protestpresident dus, maar een antagonistische president die zich laat omringen door revolutionairen.

Maar hoe zit dan met die proteststem waar in de media zoveel over werd geschreven? ‘Proteststem is een ontzettend verwarrende term’, vertelt Polak. ‘Want wie ben ik om te beoordelen waarom iemand op een bepaalde kandidaat heeft gestemd? Maar, er is wel wat onderzoek gedaan en het blijkt dat verreweg de meeste Trump-stemmers al hun hele leven lang op de republikeinse kandidaat stemmen. Veel van hen vonden Trump aanvankelijk een ongelikte beer; niet conservatief genoeg, niet christelijk genoeg. Maar ze stemden liever op hem dan op de democratische kandidaat. Dat zijn dus eerder toegeefstemmen dan proteststemmen.’

Trump is geen agonist, maar tegelijkertijd komen er wel bewegingen op die dat wel zijn. Volgens Polak zullen we moeten afwachten of de verschillende bewegingen Amerika uiteindelijk richting meer politieke participatie zullen trekken, of juist richting revolutie.

Meer weten?

Bekijk het hele college met Sara Polak op Universiteit van Nederland.