Pedagogiekstudent Quirine Simons wint ook NVO Scriptieprijs

De landelijke scriptieprijs 2018 van de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) is gewonnen door Quirine Simons, student Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden.

Quirine Simons wint NVO Scriptie prijs

Quirine krijgt de prijs voor haar scriptie over ‘Neural correlates of validation during reading: knowledge-based and text-based monitoring’ die zij onder begeleiding van Marloes van Moort in het studiejaar 2017-2018 schreef.

De scriptie van Quirine richt zich op één van de meest complexe en unieke menselijke cognitieve vaardigheden: het construeren van betekenis uit tekst. Recent onderzoek heeft aangetoond dat het verwerken en begrijpen van teksten een verbluffend complex proces is, waarin allerlei deelprocessen en hersengebieden actief zijn en met elkaar interacteren. Een essentieel onderdeel van het verwerken en begrijpen van teksten is dat lezers tijdens het lezen monitoren of wat ze lezen, klopt. Dit doen zij met bijvoorbeeld hun achtergrondkennis of met informatie die eerder in de tekst stond.

Teksten bevatten regelmatig feitelijke onjuistheden of zelfs bewuste leugens, ze kunnen tegenstrijdige informatie bevatten of de informatie kan informatie uit andere teksten over hetzelfde onderwerp tegenspreken. Door het gemak waarmee tegenwoordig onjuiste of onvolledige informatie via internet of social media verspreid kan worden, is het essentieel dat wij in kaart brengen hoe lezers omgaan met dit soort informatie.

Quirine’s scriptie viel op door de goede schrijfstijl en structuur en het uitstekende literatuuroverzicht. Dit was extra uitdagend, omdat er nog weinig literatuur is waarbij het begrijpen van teksten onderzocht wordt met behulp van functionele MRI. Zij heeft zich zeer zelfstandig deze lastige en complexe materie eigen gemaakt en deze op heldere en gestructureerde wijze beschreven. Deze scriptie is een mooi voorbeeld van een manier waarop nieuwe technieken, zoals fMRI waardevol zijn wanneer ze gebruikt worden om vragen te beantwoorden die een duidelijke basis hebben in de theorie.

Lees ook Quirine Simons wint ook facultaire Master Scriptieprijs ››