Ben van Velthoven wint VBR Publicatieprijs: 'Mooie afsluiting van mijn carrière'

De universitair hoofddocent, die in februari afscheid nam van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, krijgt de prijs voor het tweeluik ‘Verlies van een kans en proportionele aansprakelijkheid: verschillende figuren voor verschillende gevallen’ (NTBR 2018/11 en NTBR 2018/14).

Ben van Velthoven

De onderscheiding wordt sinds 2010 jaarlijks uitgereikt door de Vereniging Burgerlijk Recht, die zich inzet om de belangstelling voor en de kennis van het burgerlijk recht te bevorderen. Een deskundige jury kiest de meest prominente publicatie in wetenschappelijke tijdschriften die in het betreffende jaar op het vlak van burgerlijk recht verscheen.

In het tweeluik van Van Velthoven wordt volgens de jury ‘op overtuigende wijze korte metten gemaakt met het onderscheid tussen de leerstukken van proportionele aansprakelijkheid en verlies van een kans, door dit onderscheid op verschillende manieren aan te vliegen: via een rechtseconomische analyse, een jurisprudentieonderzoek en het stapsgewijs fileren van de in de literatuur aangebrachte, en wellicht vaak ook gekunstelde, argumenten vóór het onderscheid’.

Mooie afsluiting

Van Velthoven noemt het winnen van de prijs een ‘geweldige en aangename verrassing’. ‘De prijs is voor mij heel bijzonder, om twee redenen. Ten eerste heb ik als (rechts)econoom een prijs gekregen op juridisch terrein. Ten tweede is de prijs een mooie afsluiting van mijn carrière; ik heb twee maanden geleden afscheid genomen van de faculteit vanwege mijn pensionering.’

De VBR Publicatieprijs bestaat uit een oorkonde en een glazen sculptuur.