ZonMw Medische Inspirator prijs voor onderzoek 'Lyme legt levens lam'

Patiëntvertegenwoordigers hebben samen met onderzoekers van Radboudumc, Amsterdam UMC en Universteit Leiden de ZonMw Medische Inspirator prijs 2019 ontvangen voor het onderzoeksvoorstel ‘Lyme legt levens lam’. Uniek aan dit onderzoek is de deelname van patiënten: als initiatiefnemer, ontwerper en uitvoerder van het onderzoek. De Leidse gezondheidspsychologen Andrea Evers en Henriët van Middendorp zijn mee-indieners van het voorstel.

De ZonMw Medische Inspirator prijs is een publieksprijs voor de meest inspirerende samenwerking van onderzoekers en patiënten. De prijs van €100.000 maakt het PLEASE 5+ onderzoek mogelijk naar de langetermijneffecten van chronische Lymeziekte op de kwaliteit van leven, deelname aan de maatschappij en op arbeid.

Chronische Lymepatiënten

Het PLEASE 5+ onderzoek zal plaatsvinden onder de bijna 300 chronische Lymepatiënten die deelnamen aan de eerdere PLEASE studie, uitgevoerd door dezelfde onderzoekers en gepubliceerd in the New England Journal of Medicine in 2016, met onder meer Andrea Evers en Henriët van Middendorp.

Uitreiking Medische Inspirator prijs

De onderzoeksgroep bestaat uit:

• patiëntenvertegenwoordigers Kees Niks, Diana Uitdenbogerd en Irma Beate
  • onderzoekers van Radboudumc (Bart-Jan Kullberg, Hadewych ter Hofstede en Fidel Vos), Amsterdam UMC (Jaap Maas) en de Universiteit Leiden (Andrea Evers en Henriët van Middendorp, op foto bovenaan deze pagina)

Bron: Radboudumc