Kamervragen na promotieonderzoek over gesloten jeugdzorg

GroenLinks-Tweede Kamerlid Lisa Westerveld heeft Kamervragen gesteld naar aanleiding van het proefschrift van Maria de Jong-de Kruif, die 7 maart jl. promoveerde op haar onderzoek naar gesloten jeugdzorg.

Maria de Jong-de Kruijf

De Jong-de Kruijf concludeerde in haar onderzoek dat rechters vaak gesloten jeugdhulp opleggen omdat er geen passend alternatief bestaat. Rechters hebben vaak grote twijfels of het kind in gesloten jeugdzorg wel op de goede plek zit.

De Kamervragen van Westerveld en mede-indieners Kathalijne Buitenweg (GL) en Kees van der Staaij (SGP) zijn gericht aan minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en minister Dekker voor Rechtsbescherming. Het trio wil onder meer weten of de bewindslieden het acceptabel vinden dat er vrijheidsberovende maatregelen aan kinderen worden opgelegd vanwege het ontbreken van alternatieven.

Westerveld wil ook weten wat de ministers vinden van het voorstel van De Jong-De Kruijf om meer kleinschalige woongroepen met specifieke behandelingen te realiseren en of ze bereid zijn dat advies te volgen.

Nieuwsuur

Op 28 februari 2019 vertelde Maria de Jong-de Kruijf over haar onderzoek in Nieuwsuur.

'Kinderrechters hebben vaak geen alternatief dan gesloten jeugdzorg'