Even een uiltje knappen bij Geesteswetenschappen

In de Reuvensplaats wordt een ruimte ingericht met ‘sleep pods’. Studenten, docenten en onderzoekers kunnen deze sleep pods gebruiken om even uit te rusten of een dutje te doen. Op deze manier hoopt de faculteit vermoeide studenten en medewerkers een hand toe te kunnen reiken.

Vermoeidheid: een veelvoorkomend fenomeen

Één op de vijf Nederlanders heeft last van slaapproblemen: zij hebben moeite met in slaap vallen, genoeg te slapen of met vroeg opstaan. Te weinig slaap kan negatief zijn voor je gezondheid en je dagelijks functioneren kan er onder lijden. Ook onder studenten en medewerkers komt slapeloosheid steeds vaker voor. Zo is het voor studenten bijvoorbeeld moeilijk om studeren te combineren met een sociaal leven.

Steeds meer studenten en medewerkers zijn vermoeid en kunnen weinig tijd vinden om uit te rusten. Het leidt bijvoorbeeld tot studenten die in slaap vallen tijdens colleges en in de bibliotheek. Dit is een probleem voor de geest van de faculteit en er moet een oplossing voor worden gevonden. Assessor Olivier Fajgenblat is het hier mee eens: ‘Het is belangrijk dat een mens voldoende rust krijgt. Het komt het onderwijs niet ten goede als collegezalen gevuld zijn met slapende studenten.’

Van power nap tot dromenland

Sleep pod in Manchester

In de studieruimte van de Reuvensplaats worden daarom sleep pods geïnstalleerd. De ruimte wordt verbouwd tot een rustgevende plek met twintig sleep pods en een aantal banken waar iedereen even tot rust kan komen of zichzelf kan opladen.

De Faculteit Geesteswetenschappen volgt vele andere universiteiten met het aanbieden van slaapruimtes voor studenten. Zo staan er sinds vorig jaar op de Universiteit van Manchester sleep pods in de bibliotheek en bieden verschillende Amerikaanse universiteiten deze al langer aan.

In Aziatische landen is het zelfs gebruikelijk dat er slaapplekken op de campus te vinden zijn. May van den Goorbergh, studente Japanstudies: ‘In Japan zijn sleep pods in de vorm van hotels al wat bekender (cabin hotels, red.) en sinds ongeveer vijf jaar geleden zijn ze begonnen dit ook uit te bij scholen. Er zijn nu zeker 20 universiteiten dit aanbieden, het is er heel normaal om tussen de colleges door even een power nap te nemen. Japanners zijn ontzettend praktisch in hun denken en we kunnen hier veel van leren!’

Gezocht: ideeën en testpersonen

Artist impression van de Reuvensplaats met sleep pod

Helaas... Voor nu nog geen sleep pods voor geesteswetenschappen. Maar bedankt voor alle positieve reacties! We zullen eens gaan kijken bij welke projectgroep we dit idee kunnen neerleggen ;)