Jaap de Hoop Scheffer in NRC over Nederlandse diplomatie

Jaap de Hoop Scheffer, Hoogleraar International Relations and Diplomatic Practice aan het Institute of Security and Global Affairs (ISGA), is op 6 februari jl. door het NRC geïnterviewd over de waarschuwende woorden van het kabinet.

Deze waarschuwende woorden waren: “Na de Brexit zullen de machtsverhoudingen in Europa doorslaan in het voordeel van de grote lidstaten. Nederland moet daarom nieuwe Europese vrienden zoeken. Goede betrekkingen met en kennis over andere EU-lidstaten zijn daarvoor essentieel.” De grote vraag hierbij; kan de Nederlandse diplomatie de nieuwe werkelijkheid wel aan? De Hoop Scheffer heeft hierover zijn twijfels: “Om echt diep te kunnen prikken in landen heb je wel bezetting nodig. Je kunt met een minimaal bezette post al die dingen niet doen. Daarom is het zo buitengewoon schadelijk geweest en nog steeds schadelijk dat er in het verleden zo bezuinigd is op de diplomatieke dienst.”

Lees het volledige interview op NRC