Promovenda Uzume Wijnsma in lijst Elsevier '30 talenten onder de 30'

Uzume Wijnsma is promovenda én een van de dertig gevestigde jonge talenten volgens Elsevier Weekblad. Talenten van wie we de komende jaren nog veel gaan horen. We vroegen aan Uzume wat ze precies doet:

Uzume Wijnsma in Petra, Jordanië. "De gebouwen in Petra stammen niet uit de Perzische periode, maar het geeft wel mijn liefde voor de regio weer. Ik heb de nacht in Petra doorgebracht, slapend boven de wereldberoemde "Schatkamer".

Wat doe je precies?

"Ik ben PhD-student in het Leidse onderzoeksproject "Persia and Babylonia". Zoals de titel doet vermoeden, is het project gericht op de geschiedenis van Babylonië (het oude Irak) ten tijde van het Perzische Rijk (ca. 539 - 330 v.C.). Mijn eigen onderzoek gaat echter ook over Egypte. Ik bestudeer en vergelijk een aantal politieke opstanden die zowel in Egypte als in Babylonië tegen de Perzen gevoerd werden."

Wat deed het nieuws met je?

"Ik was thuis aan het werk toen ik een bericht van Elsevier ontving. Ik voelde een mengeling van ongeloof en enthousiasme. Of het nou terecht is of niet dat ze mij hebben geselecteerd voor zo'n lijst, het blijft natuurlijk hartstikke leuk om op die manier in het zonnetje te worden gezet!"

Hoe komt het dat Elsevier jou heeft geselecteerd?

"Elsevier magazine zegt dat ik "bijzonder" ben omdat ik hiërogliefen kan lezen (iets wat binnen de Egyptologie natuurlijk niet bijzonder is), en omdat ik summa cum laude ben afgestuurd met een 10 voor mijn scriptie. Ik vermoed dat mijn deelname aan Faces of Science ook een grote rol heeft gespeeld. Faces of Science is een project van de KNAW, waarbij jonge wetenschappers geselecteerd worden om een inkijkje in hun werk en leven te geven - door middel van filmpjes, blogs, etc. Deelname aan Faces of Science heeft mijn zichtbaarheid buiten de universiteit erg vergroot."

Wat gaat het je opleveren?

"Dat is moeilijk te zeggen. De "zichtbaarheid" die ik net noemde zal er in ieder geval niet onder lijden. Dat is leuk voor mij, maar ook voor het vakgebied: Egyptologie en Assyriologie zijn redelijk onbekende studies. Ze kunnen wel wat meer media aandacht gebruiken. Dus wanneer ik een platform krijg om mijn enthousiasme over het oude Egypte en Irak te delen, dan maak ik daar graag gebruik van!"

Headerafbeelding: een foto die vorig jaar in Egypte gemaakt is: "Ik was in de Wadi Hammamat, op zoek naar rotsinscripties uit de Perzische periode. Op de foto zie je dat ik één van die inscripties aanwijs aan een reisgenoot."

Uzume bij Faces of Science

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Lees het artikel in Elsevier

Lees het artikel