Leiden betrokken bij drie van vijf Natuurkunde Vrije Programma beurzen

NWO heeft Natuurkunde Vrije Programma’s toegekend aan vijf samenwerkingen tussen natuurkundigen aan verschillende universiteiten. De Universiteit Leiden is betrokken bij drie van deze vijf.

Chirality-induced spin selectivity in electron transport

Samenwerking tussen TU Delft en Universiteit Leiden. Vanuit Leiden zijn natuurkundigen Jan van Ruitenbeek en Sense Jan van der Molen betrokken.

In dit programma onderzoeken we een fundamenteel nieuwe benadering om te komen tot elektronica gebaseerd op transport van elektronspin in plaats van lading. Op basis van fundamenteel onderzoek naar spintransport in organische moleculen met een schroefvormige structuur zullen we ontwerpregels opstellen voor efficiëntere elektronische componenten gebaseerd op spin.

The Hidden Universe of Weakly Interacting Particles

Samenwerking tussen UvA, Radboud Universiteit, Universiteit Utrecht, Nikhef en Universiteit Leiden. Vanuit Leiden zijn natuurkundigen Alexey Boyarsky en Dorothea Samtleben betrokken.

Het onzichtbare heelal. We gaan op zoek naar de eigenschappen van de meest ongrijpbare deeltjes in het heelal, neutrino’s en donkere materie, door middel van de experimenten KM3NeT, XENONnT en SHiP, en theoretische modellering.

Quantum Acoustics (QUAKE)

Samenwerking tussen TU Delft, AMOLF, TU Twente, TU Eindhoven en Universiteit Leiden. Vanuit Leiden zijn natuurkundigen Dirk Bouwmeester en Wolfgang Löffler betrokken.

Quantum experimenten met geluid. Terwijl we de fysica van atomen verklaren met quantummechanica, beschouwen we de macroscopische wereld normaliter als klassiek. Dit programma onderzoekt de quantumeigenschappen van geluidsgolven, waarin miljarden atomen trillen op het oppervlak van een chip. Naast zijn fundamentele karakter zal dit onderzoek nieuwe manieren ontsluiten om quantuminformatie te verwerken.