Aarts en Cheianov ontvangen NWO Natuurkunde Projectruimte

Jan Aarts en Vadim Cheianov hebben een NWO Natuurkunde Projectruimte ontvangen. De Projectruimte maakt kleinschalige projecten mogelijk voor fundamenteel natuurkundeonderzoek met een vernieuwend karakter en wetenschappelijke, industriële of maatschappelijke urgentie.

Spin texture Josephson junctions

Jan Aarts

Een Josephson junctie is een zwakke elektrische verbinding tussen twee supergeleiders die het mogelijk maakt supergeleidende elektronische componenten te fabriceren. Wij gaan bestuderen wat de eigenschappen van zo’n junctie zijn als de verbinding ook magnetisch is, waardoor extra controle over de superstroom verkregen wordt. We hopen daarmee een nieuwe klasse van componenten te kunnen ontwerpen.

Traag als licht, snel als een slak

Vadim Cheianov

Soms is heel langzaam zijn de enige manier om snel te komen waar je heen moet. Aldus de theorie van adiabaticiteit: een concept achter bepaalde strategieën van quantumcomputationele versnelling. Dit project heeft tot doel om tot het hart van dit concept te komen en de sluier op te lichten over hoe langzaam je moet zijn om echt snel te zijn.