Universiteit Leiden

nl en

Jonge denkkracht inzetten voor een circulaire economie

Hoe versnellen we de transitie van grote steden naar een circulaire metropool? Dat is de vraag waar Leidse (oud-)studenten Elsemieke, Fabian en Eveline zich in vastbijten. Zij zitten, samen met zeventien andere jonge academici in de Nationale DenkTank, en proberen in vier maanden praktische oplossingen voor dit maatschappelijke vraagstuk te bedenken.

De Nationale DenkTank wordt elk jaar opnieuw gevormd: een groep van twintig net of bijna afgestudeerde studenten uit alle mogelijke studierichtingen buigt zich in vier maanden over een actueel maatschappelijk thema. Het is een fulltime ‘baan’, waarin de DenkTankers onderzoek doen, het probleem in kaart brengen en met praktische oplossingen komen – en die oplossingen ook daadwerkelijk proberen te realiseren. Het idee erachter: jonge denkers hebben een frisse blik en innovatieve ideeën, en zijn daarom zeer geschikt om doorbraken in taaie maatschappelijke vraagstukken te versnellen.

Eveline Kantor, Fabian Kemps Verhage en Elsemieke Meurs nemen dit jaar deel aan de Nationale DenkTank. We spraken hen halverwege de rit over hun motivatie en eerste ervaringen.

Elsemieke Meurs – 28 jaar, studeerde Geneeskunde

‘Ik heb me aangemeld voor de Nationale DenkTank omdat ik heel nieuwsgierig ben ingesteld, en het leuk vind om me helemaal in een nieuw thema te verdiepen. Daarnaast was dit een mooie kans om vaardigheden te leren die ik in mijn studie Geneeskunde niet heb geleerd, zoals hoe keuzes worden gemaakt in de maatschappij en het bedrijfsleven, en hoe je mensen en organisaties aan kan zetten tot verandering.’

‘We zijn in augustus begonnen met een zomerschool bij de Baak in Driebergen. Hier maakten wij kennis met het thema, onder andere door gesprekken met veel bijzondere experts op het gebied van circulaire economie. Zij daagden ons uit kritisch tegen dit probleem aan te kijken. Daarnaast worden we gedurende een groot deel van de denktank begeleid door ervaren consultants, die ons hun strategieën en technieken aanleren. Als laatste is er tijdens de denktankperiode ook veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling. Ik ben benieuwd met welke tien oplossingen we als denktank uiteindelijk komen, en of het ons lukt om ze op grote schaal te implementeren. Dat zou natuurlijk een waanzinnig bijzondere prestatie zijn.’

‘Waar ik veel van heb geleerd, is de opdracht om volledig en gedegen onderzoek te doen, maar dit tegelijkertijd wel heel efficiënt uit te voeren. Dat dwingt je om kritisch na denken of hetgeen waar je mee bezig bent wel echt nuttig is. Het werken met zo’n diverse groep mensen is erg leuk. Ik ben gewend om veel medici om mij heen te hebben die veelal een zelfde gedachtegoed hebben. Door het team ging een andere wereld buiten de geneeskunde voor mij open. Dat leert je dingen vanuit een ander perspectief te bekijken.’

Fabian Kemps Verhage – 27 jaar, deed zijn bachelor aan Leiden University College

‘Ik heb al heel veel geleerd doordat ik deelneem aan de Nationale DenkTank. Dat je als jongere die zich ergens voor inzet snel bij bedrijven en overheidsinstellingen binnenkomt bijvoorbeeld. Het is een kwestie van bellen, een zaak behartigen waar die andere partij ook belang bij heeft en dan een duidelijke vraag stellen. Daarnaast heb ik ook geleerd dat ik mijn werk nog veel effectiever kan organiseren.’

‘Ik vond het prachtig om bij allerlei bedrijven die een raakvlak hebben met de circulaire economie – wie heeft dat eigenlijk niet – over de vloer te komen en te vragen: "Als jullie nadenken over de circulaire economie, wat maakt jullie dan echt boos?" Op zo'n vraag krijg je antwoorden over achterhaalde wetgeving, stroef management, een tekort aan kennis bij de burger, en zie je dat iedereen persoonlijk om duurzaamheid geeft. Dat is ontzettend leuk en biedt veel aanknopingspunten voor onze oplossingen. Ik zelf ga met een collega een campagne opzetten om ook “Jan Modaal” bewust te maken van de voordelen van de circulaire economie.’

‘De groep van de denktank is in veel opzichten, qua persoonlijkheid en studieachtergrond erg divers, maar ik vind het vooral kenmerkend dat het allemaal ambitieuze, welbespraakte en analytische mensen zijn. Zo worden discussies op het scherpst van de snede gevoerd. Tijdens mijn studie kon ik vaak een discussie mijn kant op sturen, maar bij de denktank kom ik daar niet mee weg!’

Eveline Kantor – 26 jaar, volgt de master Arbeids- en Organisatiepsychologie

‘We hebben de eerste twee maanden onderzoek gedaan naar de knelpunten die organisaties ervaren om circulairder te worden. Nu formuleren en selecteren we praktische oplossingen voor die knelpunten. Het is ontzettend leuk dat we eindelijk bezig zijn met oplossingen. Ik heb heel veel zin om het uit te voeren, met externen om de tafel te zitten en om ons verhaal op een strategische manier de wereld in te brengen.’

‘De Nationale DenkTank is een soort trein waar je op stapt en waarmee je vervolgens vier maanden vooruit dendert. Dit is aan de ene kant geweldig, want je maakt heel veel mee, leert ontzettend veel, en krijgt een hele leuke groep nieuwe vrienden. De keerzijde is dat je weinig tijd overhoudt voor alles wat je naast de DenkTank zou willen doen, en het zelfs moeilijk is om alle ambities binnen de DenkTank waar te maken. Hierdoor ben ik er tegenaan gelopen dat ik geen super woman ben, helaas. Maar het leert je wel wat voor jou het meest belangrijk is.’

‘Als ik nu in één zin moet uitleggen wat het leuke is aan meedoen aan de Nationale DenkTank, dan is het met een leuke groep heel veel doen in een korte periode, constant op je inhoudelijke analyses uitgedaagd te worden en tot slot de vrijheid te krijgen om zelf evenementen te organiseren.’

Tekst: Marieke Epping
Beeld: Nationale DenkTank
Mail de redactie

Universiteit Leiden en de Nationale DenkTank

Sinds 2008 is de Universiteit Leiden partner van de Nationale DenkTank. De universiteit steunt de stichting zowel financieel als inhoudelijk, door kennis en experts beschikbaar te stellen. Praktisch elk jaar doen er Leidse (oud-)studenten mee met de Nationale DenkTank. Geïnteresseerde studenten kunnen zich in het voorjaar van 2019 aanmelden voor de volgende editie van de Nationale DenkTank.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie