Van strandafval naar nieuw product

Voor de tweede keer organiseert Nederland Circulair! de week van de circulaire economie. Reden voor de Universiteit Leiden om een aantal Leidse circulaire initiatieven in het zonnetje te zetten. We trappen af met een initiatief van alumna Noortje Schrauwen: Grondstofjutters.

Grondstofjutters is een initiatief waarbij strandwandelaars in Katwijk een ‘juttas’ meenemen om afval in te verzamelen. Na afloop worden de jutters getrakteerd op een kopje koffie in een van de deelnemende strandpaviljoens. Het afval wordt vervolgens als grondstof gebruikt voor nieuwe producten. Het initiatief komt van Noortje Schrauwen, alumna Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie. 'Veel mensen nemen al afval mee op hun strandwandeling. Maar niet voor iedereen is dit vanzelfsprekend.'

Initiatiefneemster Noortje Schrauwen

Afval scheiden

De jutters scheiden ter plekke het afval dat ze hebben gevonden. Stukken plastic gaan – op zonnige dagen – in een speciaal daarvoor gemaakte zonneoven, waarin het afval wordt omgesmolten tot nieuwe producten. Het overige afval gaat naar een lokale afvalverwerker.

Lokale actie

Internationaal staat Nederland al goed op de kaart als het gaat om onderzoek en het onder de aandacht brengen van het gevaar van rondslingerend afval. Denk aan de Plastic Soup Foundation en The Ocean Cleanup. Maar ook op lokaal gebied is er actie nodig. Op de Nederlandse stranden spoelt heel wat afval aan: bij een inventarisatie op 100 meter strand werden gemiddeld 400 stuks afval gevonden. Voor de gehele Nederlandse kust komt dat neer op ruim 1,3 miljoen stuks rotzooi.