‘Mensen die veroordeeld zijn voor terrorisme, vallen maar zelden in herhaling.’

Terreuronderzoekers Bart Schuurman en Liesbeth van der Heide (Institute of Security and Global Affairs) bestudeerden de dossiers van 159 veroordeelden in Nederland in de periode 2012-2017. Hamvraag was: hoe effectief is het speciale reïntegratietraject dat Reclassering Nederland heeft voor dit type delinquenten.

Van de 159 gevallen verviel ruim 4 procent van de veroordeelden in herhaling: vier veroordeelden reisden uit en drie veroordeelden vervielen in crimineel gedrag. Ter vergelijking: het gemiddelde recidivepercentage voor alle criminele delicten is ongeveer 50 procent.

De onderzoekers bevestigen dat de werkwijze van het speciale terreurteam van Reclassering Nederland bijdraagt aan een lage recidive, maar plaatsen ook een kanttekening. Het cijfer is gebaseerd op de korte termijn. Het is niet bekend hoeveel veroordeelden op langere termijn weer de fout ingaan.

Lees het volledige artikel op EenVandaag