mobiele telefoon

Altijd online? Pepita Hesselberth over smartphonegebruik bij NU.nl

De komst van de smartphone heeft onze levens veranderd en beïnvloed: we lijken niet meer zonder te kunnen. Het is inmiddels het meest gebruikte apparaat om online te gaan, maar toch lijkt er de afgelopen jaren een behoefte te zijn ontstaan om juist niet online te zijn. Pepita Hesselberth, universitair docent, sprak met NU.nl.

Volgens Hesselberth zijn we de afgelopen jaren op een punt gekomen waarop van ons wordt verwacht dat we constant online zijn.

‘Het internetoptimisme van de jaren negentig is het afgelopen decennium omgeslagen in scepsis. Destijds zou het internet zorgen voor meer emancipatie, meer gelijkheid en meer creativiteit. Nu zien we dat het ook een andere kant heeft. De afgelopen jaren zie ik dat mensen in toenemende mate bezorgd zijn geworden over de gevolgen van het altijd online zijn’, zegt ze tegen de online krant.

Meer weten?

Lees het volledige artikel met Pepita Hesselberth op NU.nl.