Ruth Prins over ondergedoken burgemeester Haarlem

De Haarlemse burgemeester Jos Wienen zit ondergedoken vanwege bedreigingen uit onbekende hoek. Onderzoeker Ruth Prins sprak erover in het televisieprogramma Na het nieuws.

Prins vertelde in het televisieprogramma dat burgemeesters steeds vaker een politietaak hebben, waardoor ze vaker in conflict komen met criminelen. 'Je ziet een trend dat steeds meer problemen gezien worden als lokale veiligheidsproblemen. En om ervoor te zorgen dat de burgemeester daar ook echt wat mee kan, zijn er de afgelopen twintig jaar enorm veel nieuwe bevoegdheden in de wet opgenomen.' Als voorbeelden noemde Prins onder meer preventief fouilleren, cameratoezicht, huisverboden en verplichte opvoedondersteuning.

Prins doet veel onderzoek naar de rol van burgemeesters in veiligheidsvraagstukken. Meer weten? Lees hier een uitgebreid interview.

Beeld: Ruth Prins tijdens een optreden op de 3 October University in 2016.
Fotograaf: Eelkje Colmjon