Proefschrift over burgerparticipatie genomineerd voor bestuurskundeprijs

Burgers en overheid werken steeds vaker intensief samen, bijvoorbeeld in buurtpreventieteams. Universitair docent Carola van Eijk onderzoekt dit soort samenwerkingsverbanden. Binnenkort krijgt ze te horen of ze een belangrijke proefschriftprijs voor bestuurskundigen heeft gewonnen.

De prestigieuze Van Poeljeprijs wordt op 1 november uitgereikt, en Van Eijk is een van de drie genomineerden. ‘Het is een enorme eer dat ik genomineerd ben,’ zegt Van Eijk. ‘Het is voor mij een teken dat dit onderzoeksonderwerp de aandacht krijgt die het verdient.’

Van cliëntenraad tot buurtpreventie

De Van Poeljeprijs is een jaarlijkse prijs voor het beste Nederlandse of Vlaamse proefschrift over een bestuurskundig onderwerp, uitgereikt door de Vereniging van Bestuurskunde. Van Eijk promoveerde in oktober 2017 op een onderzoek naar coproductie tussen burger en overheid. Dat zijn projecten waarbij overheidsprofessionals en burgers samen optrekken om een bepaald doel te bereiken. Denk aan het leveren van goede zorg via een cliëntenraad of zorgcorporatie, het versterken van de binding in de wijk door een buddyprogramma, of het verbeteren van leefbaarheid en veiligheid via een buurtpreventieteam.

‘Voorheen werd dit fenomeen vooral bekeken vanuit organisatorische processen,’ zegt Van Eijk. ‘In mijn proefschrift kijk ik juist naar de menselijke kant van het verhaal. Met welke motivatie nemen mensen deel aan zo’n samenwerkingsverband met de overheid, en hoe kan de overheid al die mensen met verschillende behoeften en wensen het best faciliteren? De antwoorden op die vragen kunnen ervoor zorgen dat de samenwerking soepeler verloopt.’

‘Gegroeid op persoonlijk vlak’

Van Eijk doet in haar proefschrift een aantal aanbevelingen hoe om te gaan met al die burgers en professionals die vanuit verschillende beweegredenen deelnemen aan een coproductieproject. Zo moeten overheid én burgers ervan doordrongen zijn dat participatie onvermijdelijk leidt tot wederzijdse verwachtingen. Ook zouden burgers en professionals beter betrokken kunnen worden in het besluitvormingsproces om al dan niet deel te nemen aan een coproductie. Van Eijk vertaalde deze en andere aanbevelingen onlangs in een concrete handleiding in samenwerking met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).

‘Mijn promotieonderzoek heeft er ook voor gezorgd dat ik op persoonlijk vlak ben gegroeid,’ zegt Van Eijk, die inmiddels als universitair docent werkt aan het Instituut Bestuurskunde. ‘Je maakt alle fases van wetenschappelijk onderzoek mee, van onderzoek tot reviews, en van publiceren tot conferenties. Die ervaringen zijn nuttig voor de rest van mijn carrière.’ En of ze kans maakt? ‘De drie genomineerde proefschriften zijn heel divers en verdienen allemaal de titel. Het is nu aan de jury om te bepalen wie de prijs wint.’

Universiteit Leiden verwelkomt jaarlijks bestuurskundecongres

Het jaarlijkse congres van het Netherlands Institute of Government (NIG) vindt dit jaar plaats op de Haagse campus van de Universiteit Leiden. Bestuurskundigen en politicologen uit het hele land zullen op 1 en 2 november in inhoudelijke panels spreken over ontwikkelingen in hun vakgebied. Op de preconferentie zijn ook professionals uit de praktijk welkom, zoals bestuurders, beleidsstrategen en adviseurs.