Marjo de Graauw genomineerd voor SURF Onderwijsaward

Hoe zorg je dat studenten niet het spoor bijster raken tijdens het opzetten van hun eerste onderzoek? Marjo de Graauw wist raad en implementeerde Labbuddy in de opleidingspractica: een e-learning tool voor laboratoriumonderwijs. Voor dit project is zij genomineerd voor de SURFOnderwijsaward.

Onderwijshacker

Een onderwijshacker: ‘iemand die met behulp van ICT-verandering een innovatie in het onderwijs mogelijk maakt’ (SURF). Marjo de Graauw van het Leiden Academic Centre for Drug Research is één van deze genomineerde ‘hackers’ voor de SURF Onderwijsaward. ‘Met ICT-tools kun je het onderwijs activerender maken’, vindt de Graauw. ‘Ik ben geen voorstander van het inzetten van ICT alleen omdat de tool bijvoorbeeld spectaculair is. Het moet echt didactisch gezien meerwaarde hebben.’ Om dit te bereiken werkt ze het liefst samen met jonge bedrijven, die openstaan voor feedback en onderzoek doen naar het inzetten van een tool in het onderwijs.

Onderzoekspracticum

De Graauw introduceerde de e-learning tool Labbuddy in het tweedejaars practicum Biochemie. ‘In 2014 heb ik met mijn collega Merei Huigsloot het bestaande practicum hervormd van traditioneel ‘kookboekpracticum’ naar een onderzoekspracticum. Hier stimuleren we studenten om op basis van wetenschappelijke literatuur een  hypothese en bijbehorend onderzoeksplan op te stellen. Daarna voeren zij het onderzoek uit in het lab.’ De Graauw merkte echter dat het voor veel tweedejaarsstudenten nog moeilijk was om een eigen onderzoek te ontwerpen en hier goed voorbereid aan te starten. Door gebrek aan voorkennis besteedden de docenten hierdoor veel tijd aan praktische vragen en was er minder tijd voor wetenschappelijke discussie en het ontwikkelen van academische vaardigheden.

Energieboost

In het digitale laboratorium van Labbuddy kunnen studenten zich voorbereiden, informatie over beschikbare materialen en technieken vinden en zelfstandig een onderzoek ontwerpen. Hierdoor sloot het volgens De Graauw perfect aan bij het vernieuwde practicum en zou het de studenten enorm kunnen ondersteunen. De Graauw gaf  de digitale omgeving vorm met een team van student-assistenten en testte de tool met ouderejaars. ‘De samenwerking was heel fijn en waardevol voor alle betrokkenen. We bereikten we wat we wilden: we zagen de inhoudelijke discussie met studenten verbeteren en de motivatie en zelfstandigheid toenemen. Het gaf de begeleiders en docenten een energieboost!’

Het project leidde ook tot een landelijk symposium waar practica-docenten elkaar jaarlijks kunnen inspireren. ‘Een dergelijk platform was er voorheen niet. Daar ben ik trots op en ik ben dankbaar dat ik dit met de oprichters van LabBuddy heb mogen ontwikkelen.’

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of