Dirk Broekhuijsen wint dissertatieprijs Vereniging voor Belastingwetenschap

Op donderdag 20 september 2018 heeft Dirk Broekhuijsen, fiscaal-jurist aan de afdeling Belastingrecht van de Universiteit Leiden, de tweejaarlijkse dissertatieprijs van de Vereniging voor Belastingwetenschap gewonnen.

De eervolle dissertatieprijs wordt uitgereikt aan de schrijver van het beste proefschrift gewijd aan een onderwerp dat verband houdt met het Nederlandse belastingrecht, dat in de afgelopen twee jaren aan een universiteit is verdedigd. Broekhuijsen won daarmee een cheque ter waarde van € 1.000 en een oorkonde. Daarnaast is hem de gelegenheid geboden om een lezing te houden over zijn werk op de plenaire vergadering van de Vereniging.

In zijn proefschrift onderzocht Broekhuijsen de juridische en politieke aspecten van een multilateraal belastingverdrag waarmee internationale belastingverdragen (1) snel en (2) onder gelijke concurrentievoorwaarden kunnen worden aangepast aan huidige opvattingen. Het onderwerp is zeer actueel: eind 2016 zijn landen, in het kader van een samenwerkingsproject tegen belastingontwijking, een multilateraal belastingverdrag overeengekomen. In zijn proefschrift heeft Broekhuijsen dat multilaterale belastingverdrag aan zijn bevindingen getoetst.

De jury van de dissertatieprijs bestond uit prof. dr. J.A.G. van der Geld (emeritus hoogleraar belastingrecht aan de Universiteit van Tilburg), drs. T.W.M. Poolen (directeur Kwaliteit Fiscaliteit en Accountancy bij de Belastingdienst) en mr. J.A.C.A. Overgaauw (raadsheer in buitengewone dienst van de Hoge Raad der Nederlanden).