Kritiek over de Jean Monnet-leerstoel: terecht of niet?

Jean Monnet is een financiering vanuit de Europese Commissie. Om hierover in aanmerking te komen gelden eisen als bevordering van een actief Europees burgerschap en stimulering van de Europese integratie. De Europese Commissie financiert onder meer aanvullende leerprogramma’s over de Europese Unie, netwerken van wetenschappers op EU-gebied en verenigingen van EU-docenten en onderzoekers. Hiermee probeert de Europese Unie meer draagvlak te creëren, maar dient het wetenschappelijk onderwijs hierin een rol te spelen op deze wijze?

Wim Voermans is in het NRC Handelsblad kritisch over de Jean Monnet-leerstoel. Volgens Voermans gaat deze leerstoel vaak naar betrekkelijk onervaren wetenschappers: ''Als onervaren wetenschappers zo'n leerstoel krijgen, bestaat het risico dat ze uit loyaliteit of dankbaarheid de EU naar de mond gaan praten".

Wim Voermans

Jorrit Rijpma is één van de Jean Monnet-wetenschappers die stelt dat wetenschappers zich wel tot Europa moeten richten, omdat de Nederlandse overheid al jaren beknibbelt op het hoger onderwijs: ''De universiteit wordt steeds meer een zelfbedruipend bedrijf, dus het helpt je carrière wanneer je in staat bent zelf geld binnen te halen".

Jorrit Rijpma