Van boude e-mail naar droomstage: pak dat initiatief!

Stel: je loopt in een museum, ziet iets dat je aandacht grijpt en voor je het weet heb je een stage te pakken. Het overkwam student geschiedenis Davey Verhoeven, die mee mocht werken aan de tentoonstelling over het bijzondere Japanse kamerscherm van Kawahara Keiga (c. 1786 – c. 1860) dat nu in Museum Volkenkunde te zien is. “Dit was de eerste keer dat ik mijn vaardigheden in de praktijk kon brengen en kon kijken ‘wat wil ik nou eigenlijk met mijn opleiding?’.

Davey Verhoeven

Alumnus: Davey Verhoeven (26). Stage: stagiair conservatoren op de afdeling Oost-Azië van het Museum Volkenkunde. Studies: BA Geschiedenis (2014-2017) & MA Colonial and Global History (2017-2018). Studeert dit jaar af.
Werkgever: Daan Kok. Functie: conservator Oost-Azië bij Museum Volkenkunde Leiden, tevens alumnus van de opleiding Talen en Culturen van Japan aan de Universiteit Leiden.

Davey, een stoutmoedige e-mail leidde tot een droomstage. Vertel!

“Tijdens mijn master deed ik al onderzoek naar de haven van Nagasaki en was ik per toeval in het museum. Ik zag twee schilderijen van de baai van Nagasaki, maar zonder informatie erbij. Bij de balie hoorde ik wie ik daarover kon benaderen, dat was Daan. Hij nodigde me uit voor een gesprek. Achteraf bleek er meer aan de hand te zijn: dat het kamerscherm eraan kwam. Dat was toen nog top secret.” Daan vervolgt: “Ik zat middenin de aankoopprocedure toen ik zijn mail – met als titel ‘Onderzoek haven Nagasaki’ – kreeg: wat is dít nou voor toeval dat iemand ten tijde van onze nieuwe topaankoop dat onderwerp wil bestuderen?” Davey: “We hebben die middag bijna drie uur gepraat.”

Daan, jij dacht: die Davey moet ik maar eens uitnodigen. Wat viel je aan hem op?

“Ik probeerde meer van dat scherm te weten te komen en heb ook wat foto’s ervan aan Davey laten zien, maar er niks bij gezegd. Hij bleek toen al delen van de geschiedenis van de haven nauwkeuriger te weten dan de meeste studenten Japans. Ook keek hij vanuit een historisch in plaats van een kunstperspectief, heel verfrissend. Davey bleek ook de kritische blik toe te passen op de visuele informatie in dat scherm en heeft wat er afgebeeld is niet zonder meer voor waar aangenomen.”

Het kamerscherm, dat al 100 jaar in het bezit was van een familie die anoniem wil blijven, is van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga. Waarom is dit zo bijzonder?

Daan: “Niemand wist van het bestaan af. En het lijkt heel realistisch en veel details zijn buitengewoon nauwkeurig vastgelegd. Maar door Daveys onderzoek kwam ik erachter dat er ook veel dingen opvallend op ontbreken.” Davey: “De haven wordt heel vreedzaam afgebeeld, maar uit veel andere kaarten en afbeeldingen blijkt het een versterkte haven met verdedigingswerken te zijn. Op het scherm zie je daar niks van terug.”

Davey, wat heb je tijdens je stage allemaal mogen doen?

“Historisch onderzoek en archiefwerk en in de aanloop naar de tentoonstelling teksten schrijven. Dat was wennen, maar de stage sloot perfect aan: als historicus verwerk je ook grote hoeveelheden informatie tot hapklare brokken voor een groot publiek. Ook heb ik geleerd te kijken naar de verhalen van voorwerpen. Alles in de geschiedenis is gebaseerd op geschreven bronnen. Zo staan op het kamerscherm veel Japanse schepen. Die heb ik vergeleken met scheepsmodellen uit het museumdepot. Japanse schepen mochten niet naar het buitenland varen en hadden daarom verplicht een zwakke constructie van de achtersteven. Dat was op geen enkel schilderij te zien, maar in zo’n model zag je dat wel. Dan krijg je een levendiger beeld van de geschiedenis, heel leerzaam.”

“Hier staat research in die Davey gedaan heeft.”

Daan, waarom zou je stage moeten lopen bij een museum?

“Je krijgt er met allerlei verschillende facetten te maken: van development (over sponsoring en fondsenwerving) en PR en marketing, tot tentoonstellingen (teksten, stickering, bewegwijzering en de opstelling), bezoeken aan het depot voor filmpjes en collectiemanagement en restauratie. Dan zie je dat een museum een bedrijf is waar allerlei afdelingen moeten samenwerken om het draaiende te houden. Er zit een praktijkgericht gedeelte aan dat je niet hebt als je studeert. Als je een paper schrijft dat alleen door je docent gelezen wordt, vindt die daar wat van, klaar. Maar als je hier een persbericht schrijft, waar meer of minder mensen op afkomen of media op aanslaan, dan gebeurt er iets echts.”

Heb je nog tips voor studenten die dat willen?

“Stuur geen mail waarin staat ‘onderwerp: stage’, want dan denken de meeste mensen ‘dit kan op de stapel’. Of erger: ik móet een stage doen voor mijn studie, heeft u plek? Dan heb je het gevoel: dat is een ongeïnspireerd iemand. Kijk alvast in de collectie, wat staat in het museum? Dan is je kans vijf keer zo hoog, dat heeft waar dan ook effect.” Davey vult aan: “Ik was helemaal niet van initiatief nemen, maar probeer het. Je ziet wat ervan komt.”

Interview: Judith Laanen

Het kamerscherm is nog tot en met 22 juli aanstaande te zien in Museum Volkenkunde.

Vanaf 23 juli gaat het kamerscherm in restauratie. Het is vanaf eind 2019 weer te bewonderen in Museum Volkenkunde. Vind meer informatie op de website van het Museum Volkenkunde.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of