Leidse studenten leggen synagoge bloot

Voor de tiende, en voorlopig laatste keer is een onderzoeksteam van de Universiteit Leiden aan het werk in het dorpje Horvat Kur, in het noorden van Israël. Negen studenten, drie onderzoekers en ’camp manager’ Josine Heijnen leggen hier onder leiding van hoogleraar Antiek Jodendom en Vroeg Christendom Jürgen Zangenberg een synagoge bloot uit de Byzantijnse tijd (4de tot 7de eeuw).

Horvat Kur ligt vlak bij het Meer van Tiberias. In dat gebied zijn zowel het vroege christendom als het rabbijnse jodendom ontstaan. De evangeliën in het Nieuwe Testament spelen zich overwegend hier af. Namen als Kapernaüm, Kana en Nazareth voelen daarom vertrouwd en nabij, maar schijn bedriegt. Over het dagelijks leven in de eerste eeuwen van onze jaartelling weten we zo goed als niets.

Lees dit artikel verder in het Leidsch Dagblad