Van proefschrift naar kinderboek

Margriet Krijtenburg schreef als duale promovenda een proefschrift over Robert Schuman, de grondlegger van de Europese Unie. Zij is op 11 september 2012 met steun van het Dual PhD Centre en haar promotor prof.dr. Paul Cliteur gepromoveerd. Nu is haar proefschrift omgezet in een kinderboek over Europees en wereldwijd burgerschap.

De Vader van Europa
Het kinderboek bekijkt het leven van Robert Schuman door de ogen van Amira, een Syrisch meisje dat gevlucht is voor de oorlog. Zij is met haar vader op weg naar Parijs in een trein die door de tijd blijkt te kunnen reizen. Via de traumatische gebeurtenissen tijdens de Frans-Duitse oorlog, de Eerste Wereldoorlog en de Tweede Wereldoorlog leert ze hoe bijzonder het is dat er vrede is in Europa.

Uniek
Het unieke aan dit boekje wordt op de website van de uitgever beschreven:

“Het komt niet zo vaak voor dat een juridisch proefschrift wordt omgewerkt tot een kinderboek. Dit is een geslaagd voorbeeld van hoe dat zou kunnen. Wat het boek bijzonder actueel maakt is dat het de essentie van de Europese eenwording (‘Schuman’s Europe’) laat zien door de ogen van twee Syrische  asielzoekers, een vader met zijn dochtertje, die op de vlucht voor het oorlogsgeweld in Syrië in Europa een nieuw thuis hebben gevonden.”

Het boekje wordt verspreid op verschillende scholen en is inmiddels al uitgegeven in zes talen (Engels, Frans, Duits, Nederlands, Spaans, Italiaans).

Dual PhD Centre

Het Dual PhD Centre faciliteert duaal promotieonderzoek bij de Universiteit Leiden: professionals die een deel van hun werktijd besteden aan het doen van wetenschappelijk onderzoek. Daarbij staat een thema uit de beroepspraktijk van de professional centraal. Tijdens het promotieonderzoek wordt de kandidaat intensief begeleid om uiteindelijk succesvol te promoveren. Zo zet het centrum zich in om vraagstukken van kennisintensieve bedrijven en instellingen te kunnen beantwoorden, en worden er unieke kansen voor zowel de promovendus, werkgever en wetenschap gecreëerd.