Vidi-beurs voor Rogier Creemers

Rogier Creemers, onderzoeker bij het Van Vollenhoven Instituut, heeft bij de recente toekenningsronde een vidi-beurs behaald. Deze beurs, ter waarde van achthonderdduizend euro, zal het project “The Smart State: Big Data, Artificial Intelligence and the Law in China” financieren.

Rogier Creemers

In dit project wordt, samen met twee promovendi, geanalyseerd hoe de verhouding tussen burger en staat wordt veranderd door het toenemende gebruik van technologie in juridische en bestuurlijke processes. Ook zal worden bestudeerd hoe deze processen worden beïnvloed door data- en cyberveiligheidsvraagstukken. Rogier zal dit project uitvoeren in samenwerking tussen het VVI en het Leiden Institute for Area Studies.

De Vidi beurzen worden uitgereikt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Het financieringsinstrument is bedoeld voor geslaagde postdoc onderzoekers die reeds een eigen onderzoekslijn hebben opgezet en nu een eigen onderzoeksgroep willen starten. Met de beurs ter waarde van 800.000 euro kunnen zij onderzoekers aanstellen en hun eigen carrière een impuls geven. In totaal dienden in deze Vidi-ronde 144 onderzoekers een aanvraag in de sectie Sociale en Geesteswetenschappen. Daarvan zijn 16 gehonoreerd.