Twaalf onderzoekers van FGGA aan het woord over hun werk

Onderzoekers van de faculteit Governance and Global Affairs zijn werkzaam op compleet verschillende gebieden. Maar er zit wel degelijk een duidelijke rode draad in hun onderzoek, laat een boekje met twaalf portretten van FGGA-onderzoekers zien.

In de uitgave (hier online te lezen) presenteert de faculteit twaalf voorbeelden van recent onderzoek binnen de faculteit. De faculteit vroeg de onderzoekers hun werk toe te lichten. Dat deden ze graag én kundig. Hun nieuwsgierigheid, betrokkenheid en enthousiasme spatten van het papier.

Draagvlak Europese Unie

Neem bijvoorbeeld het onderzoek van promovenda Elitsa Kortenska. Zij onderzoekt het draagvlak voor de Europese Unie in zes lidstaten. Zijn Nederlanders en andere Europeanen overwegen tegen uitbreiding van de EU? Of ligt dat misschien toch genuanceerder? De antwoorden bleken ronduit verrassend.

Maatschappelijk relevant

Het onderzoek van Kortenska is een treffend voorbeeld van het werk binnen de faculteit Governance and Global Affairs van Universiteit Leiden. De campus in Den Haag is de thuisbasis van waaruit de FGGA-onderzoekers maatschappelijk relevante thema’s onderzoeken. Klimaatverandering bijvoorbeeld, maar ook diversiteit, cyber security, migratie, democratisering en veiligheid. Stuk voor stuk actuele vraagstukken waarover veel wordt geschreven en gepraat. Daarom denken we nogal eens te weten hoe het zit. Ons onderzoek laat zien dat de werkelijkheid vaak complexer en niet zo zwart-wit is.

Afbeelding: Daniela Vicherat Mattar (LUC)

Boekje niet ontvangen?

Het boekje Research wordt opgestuurd naar alle medewerkers van FGGA. U kunt het boekje tevens online lezen.

Alle wetenschappers zijn ook geïnterviewd over hun persoonlijke drijfveren. Deze interviews leest u vanaf september op onze website.