Ruimte voor vluchtelingstudenten

Op Wereldvluchtelingendag (20 juni) herdenken we de kracht, de moed en het doorzettingsvermogen van miljoenen vluchtelingen. Universiteit Leiden zet zich in voor studenten met een vluchtelingenachtergrond. Zo is er sinds een jaar een Meeting Point en de Leiden Science Run zamelt geld in voor het UAF, de stichting voor vluchtelingstudenten.

Meeting Point

Studenten met een vluchtelingenachtergrond kunnen in Leiden terecht bij het Meeting Point for Refugee Students. Hier kunnen zij andere studenten ontmoeten en advies en training krijgen om hun academische vaardigheden te verbeteren, maar ook om betere toegang te vinden tot de arbeidsmarkt na afloop van hun studie. Het Meeting Point is een initiatief van Lesage Munyemana, vluchteling en biologiestudent uit Congo. Op 20 juni, Wereldvluchtelingendag, wordt het 1-jarig bestaan van het Meeting point gevierd met een congres.

Leiden Science Run

Op 29 september gaat het weer gebeuren: de Leiden Science Run! Iedereen die graag rent voor een goed doel, kan meedoen aan deze estafette van 5 km op het Bio Science Park in Leiden/Oegstgeest. De Universiteit Leiden organiseert deze sponsorwedstrijd voor het UAF in samenwerking met het Universitair Sportcentrum en hardloopvereniging Currimus. Ren mee met de Leiden Science Run!

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Voorbereidend Jaar Leiden

In september gaat ook het Voorbereidend Jaar Leiden (VJL) weer van start. Tijdens het VJL worden de studenten klaargestoomd voor hun droomstudie aan een universiteit of hogeschool. De studenten krijgen les in Nederlands, Engels, Wiskunde en Geschiedenis. Ook is er aandacht voor onderzoeksvaardigheden en leren de studenten praktische zaken, zoals boeken lenen in de bibliotheek of omgaan met de Nederlandse directheid. Het VJL heeft al twee succesvolle jaren achter de rug, in september start een nieuwe groep enthousiaste studenten.

Reach & Teach

Studenten International Studies staan aan het roer van Reach & Teach, een initiatief dat met taallessen en sociale activiteiten wil bijdragen aan de integratie van statushouders en asielzoekers in Den Haag. Initiatiefneemster Elsa Varela Put: ‘De meeste vluchtelingen met wie ik heb gesproken, benadrukten hoe graag ze uit hun isolement willen stappen. Je wil niet alleen Nederlands spreken, je wil mensen kennen en een keer een drankje met iemand gaan doen.’

Beeld: Marc de Haan