Reach & Teach: waar vluchtelingen guest-students zijn

Zeven studenten International Studies staan aan het roer van Reach & Teach, een studentenplatform dat met taallessen en sociale activiteiten wil bijdragen aan de integratie van statushouders en asielzoekers in Den Haag. Elsa Varela Put is de voorzitter en legt uit hoe haar project tot stand is gekomen.

Waar komt het idee voor Reach & Teach vandaan?

Afgelopen zomer begon het aan me te knagen dat zo veel mensen op de vlucht waren en ik niets deed – ik wilde iets doen. Ik ben toen taalbuddy geworden voor een vrouw uit Iran en een man uit Syrië. Dat ging goed, maar eigenlijk wilde ik meer mensen helpen. Na wat brainstormen met familie en vrienden ontstond het plan: een student community oprichten die taallessen verzorgt en daarnaast werkt met een buddysysteem. Ik vertelde erover aan mijn nicht, die heeft University College Amsterdam gedaan. Toen bleek dat ze daar een soortgelijk project hadden opgezet: Right2Education. Ik heb contact met hen gezocht, en zij hebben enorm geholpen met de opzet van Reach & Teach. Hierna heb ik met zes andere studentes een bestuur opgericht. Ze zijn allemaal enorm gedreven en werken ontzettend hard om Reach & Teach van de grond te krijgen.

Elsa Varela Put, Ilinca Bogaciov, Soraya Shawki, Hannah Eriksen, Josephine Abdellatif (achterste rij), Teba Samarai, Chiara Jancka

Hoe draagt International Studies bij aan het project?

Bij International Studies leer je echt verder te kijken dan je neus lang is. We leren om buiten ons westerse perspectief te treden en ons open te stellen voor andere culturen. Er komen hele ruimdenkende mensen uit voort, en heel veel van mijn studiegenoten zijn onwijs enthousiast over Reach & Teach. De opleiding zelf draagt ook haar steentje bij: we hebben van mijn programmacoördinator toestemming gekregen om lokalen te reserveren in het Wijnhavengebouw. Daar hangt echt een universiteitssfeer - zo kunnen de guest-students zich tijdens de les ook echt student voelen.

Waarom is dat belangrijk?

Het label ‘vluchteling’ is ontzettend stigmatiserend. Het ontneemt je van alles wat je eigenlijk bent: niet langer ben je dokter, student, moeder – je bent slechts vluchteling. Met Reach & Teach willen we af van dat label. Daarom richten we ons niet alleen op taallessen, maar ook op het sociale aspect van integratie. Dat is misschien nog wel belangrijker dan de taal spreken. De meeste vluchtelingen met wie ik heb gesproken, benadrukten hoe graag ze uit hun isolement willen stappen. Je wil niet alleen Nederlands spreken, je wil mensen kennen en een keer een drankje met iemand gaan doen. Daarvoor is het buddysysteem perfect: je krijgt een maatje met wie je gewoon kunt omgaan. Daarnaast maak je met je buddy deel uit van een student community, een groot sociaal netwerk van vrijwilligers en guest-students.

Hoe ziet de komende tijd eruit?

We hebben inmiddels zo’n 30 aanmeldingen van guest-students. We zijn nu bezig met de planning, en hopelijk geven we binnen een paar weken onze eerste groepslessen Nederlands. Daarnaast gaan we wekelijks een sociaal evenement organiseren waarbij alle betrokkenen kunnen samenkomen. Met een beetje hulp kunnen we Reach & Teach hopelijk laten uitgroeien tot een groot project waar heel veel mensen baat bij hebben!

Wil je helpen? Voor lesmateriaal en excursies is geld nodig, dus alle donaties zijn welkom! Maak een bedrag over naar NL03 ABNA 0571 3106 21 t.a.v. Reach and Teach.

Check de Facebook van Reach & Teach om op de hoogte te blijven.