Nieuw boek over empirisch juridisch onderzoek

Een academische reflectie op de relevantie van verschillende methodes van empirisch onderzoek voor juristen.

Empirisch juridisch onderzoek is een groeiend veld van academische expertise. Toch zijn juristen niet altijd bekend met de mogelijkheden en beperkingen van de beschikbare methoden voor empirisch onderzoek. Onlangs verscheen daarom het boek ‘Empirical legal research in action: reflections on methods and their applications’ onder redactie van Willem van Boom en de Rotterdamse wetenschappers Pieter Desmet en Peter Mascini. Dit boek biedt instapklare ervaringen met empirisch onderzoek naar juridische kwesties. In de hoofdstukken gaan de auteurs dieper in op het wat en waarom van de methoden die zij gebruikten in hun eigen empirisch juridisch onderzoek.

Variërend van psychologische experimenten in letselschadezaken tot case studies naar handhaving, gaan de hoofdstukken van dit boek niet alleen in op de voordelen, beperkingen en uitdagingen van de besproken methoden, maar kijken ze ook naar de waarde van empirie voor juristen en de rechtspraktijk. Dit is geen 'how to do' handboek maar een academische reflectie op de relevantie van verschillende methodes van empirisch onderzoek voor juristen.

Het boek is bedoeld voor alle juristen – rechtswetenschappers, beleidsmakers – die geïnteresseerd zijn in de methodologische uitdagingen die komen kijken bij empirisch juridisch onderzoek en voor alle sociaalwetenschappers– sociologen, psychologen, economen, criminologen en antropologen – die een beter begrip willen krijgen over hoe de verscheidenheid aan methoden van empirisch juridisch onderzoek.gebruikt kan worden om het recht te bestuderen.