‘Meeting Point is mijn gps’

Van hulp bij lastige formulieren tot een buddy die je meeneemt in het studentenleven. Het Meeting Point voor vluchtelingstudenten voorziet in een grote behoefte. Dat zeiden de ervaringsdeskundigen op het symposium ter ere van het eenjarig bestaan.

Bertrand voltooide het Voorbereidend Jaar Leiden en is klaar om te studeren.

Het verjaardagsfeest in studentencentrum Plexus vond plaats op Wereldvluchtelingendag (20 juni). Vluchtelingstudenten uit diverse landen vertelden ontroerende verhalen over wat Meeting Point voor hen betekent. Bertrand vluchtte van Congo naar Burundi maar moest ook dat land verlaten toen het daar onveilig werd. In Leiden vond hij zijn draai mede dankzij deze ontmoetingsplaats, zo zei hij. Nu heeft Bertrand net het Voorbereidend Jaar Leiden afgerond. Dit leertraject, een initiatief van de Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden en vluchtelingenorganisatie UAF, stoomt gevluchte studenten klaar voor het gewenste startniveau in het hoger onderwijs. Volgend jaar gaat Bertrand Europese Studies studeren en wil hij andere vluchtelingstudenten blijven helpen in Plexus.

Meeting Point in Plexus

Baan gevonden

Een jonge vrouw uit Eritrea vertelde hoe ze ruim een jaar geleden nog verdwaald en onzeker rondliep in Leiden. ‘Ik belde Meeting Point en studentenbegeleider Ynette Caupain kwam meteen naar me toe. Meeting Point is mijn gps. Dankzij de adviezen en begeleiding kreeg ik weer de kans om optimistisch te zijn. Ik ben stage gaan lopen bij het Bio Science Park en nu heb ik een baan.’ De deelnemers reageerden met luid applaus op haar verhaal.

Vluchten voor de oorlog

Op dit moment studeren er 42 vluchtelingstudenten aan de Universiteit Leiden. Biologiestudent Lesage Munyemana is initiatiefnemer van Meeting Point. Hij vluchtte in 2010 uit het door oorlog geteisterde Congo. Eenmaal in Leiden merkte hij dat veel vluchtelingstudenten zoals hij een grote behoefte hadden aan een eigen plek voor steun en advies op tal van terreinen, zoals huisvesting, het onderwijssysteem en de arbeidsmarkt. Mede dankzij zijn voortvarendheid kwam die plek er in Plexus.

Vice-rector Hester Bijl

Beter verbonden met de wereld

Vice-rector Hester Bijl bedankte Munyemana en alle vrijwilligers van Meeting Point. ‘Ik ben trots op jullie moed en doorzettingsvermogen. Vluchtelingenstudenten hebben net als andere studenten onze steun nodig. Dankzij jullie inspanningen kunnen vluchtelingen hier succesvol studeren. Dat maakt dat Leiden werkelijk een global community is, waardoor we beter verbonden zijn met de wereld.’ In interactieve sessies werd het zeer internationale gezelschap uitgedaagd te ontdekken wat ze met iemand gemeen hebben die oorspronkelijk uit een heel ander land komt.

Lesage Munyemana spreekt de zaal toe.

Integratie van twee kanten

Keynote spreker Adel Albaghdadi, die uit Syrië vluchtte, heeft als missie vooroordelen te laten verdwijnen. ‘Ik ben een vluchteling en nu zien mensen me vaak alleen aan de hand van dat label. Maar ik ben veel meer dan alleen een vluchteling. Voordat ik hier kwam, studeerde ik rechten en werkte ik voor reclamebureaus. Als mensen eenmaal vluchtelingen persoonlijk leren kennen, gaan ze vaak heel anders over ze denken.’ Integratie moet van twee kanten komen, benadrukten ook diverse andere sprekers. Daarom zijn Leidse studenten zonder vluchtelingenachtergrond óók heel welkom in Meeting Point, aldus Munyemana.

Tekst: Linda van Putten
Foto's: Sean van der Steen/Marc de Haan