Jaap de Hoop Scheffer krijgt eretitel Minister van Staat

Hoogleraar Jaap de Hoop Scheffer (International Relations and Diplomatic Practices) wordt benoemd tot minister van Staat. Dat maakte premier Rutte op 22 juni bekend.

De eretitel is gereserveerd voor personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt op bestuurlijk gebied, doorgaans politici en bestuurders met een lange staat van dienst. Een minister van Staat geeft politiek advies en helpt bij formaties of delicate kwesties. Met de benoeming van het trio telt het selecte gezelschap van ministers van Staat acht personen. Naast De Hoop Scheffer ontvangen ook de oud-ministers Sybilla Dekker en Winnie Sorgdrager de titel.

Jaap de Hoop Scheffer

De Hoop Scheffer was eind jaren negentig politiek leider van het CDA en in het eerste kabinet-Balkenende minister van Buitenlandse Zaken. Daarna was hij vijf jaar lang secretaris-generaal bij de NAVO. Momenteel is de Hoop Scheffer Hoogleraar International Relations and Diplomatic Practices aan ISGA, doceert hij bij Leiden University College The Hague (LUC) en is hij ambassadeur van het Certified Public Manager® Program.

Lees hier het volledige artikel.