Het Europa Instituut verwelkomt twee nieuwe Meijers PhD-studenten

Wij zijn zeer verheugd om mede te delen dat twee kandidaten van het Europa Instituut de Meijers PhD-posities van 2018 hebben gewonnen. Beide PhD-studenten zullen onderzoek gaan uitvoeren in verschillende deelgebieden van het Europese Unie recht.

Barbora Budinská’sonderzoek richt zich op de vraag hoe het Hof van Justitie van de Europese Unie de onafhankelijkheid en discretionaire bevoegdheid van de Europese Centrale Bank als hoogste toezichthouder zal verenigen met de bescherming van fundamentele rechten.

Het onderzoek van Kristel van Kruisbergen heeft betrekking op het beginsel van wederzijds vertrouwen en het respect voor de rechtstaat in de Europese Unie. Verschillende samenwerkingsmechanismes in de Europese Unie zijn gebaseerd op het beginsel van wederzijds vertrouwen. Wat betekent een verslechtering van de rechtstaat in één van de lidstaten voor EU samenwerking gebaseerd op wederzijds vertrouwen? Kristel zal onderzoeken of het beginsel van wederzijds vertrouwen (voldoende) ruimte laat om het respect voor de rechtstaat in de lidstaten te waarborgen.