Gombeer: ‘Italië blijft grenzen maritieme recht zoeken’

Afgelopen weekend heeft Italië aan Nederland verzocht twee schepen terug te roepen die onder de Nederlandse vlag varen voor de Libische kust.

Kristof Gombeer

Kristof Gombeer, promovendus zee- en mensenrechten aan de Universiteit Leiden en Vrije Universiteit Brussel, gaf in de Volkskrant commentaar op de actie van de Italiaanse regering.

Volgens Gombeer is het de vraag of de Nederlandse verantwoordelijkheid voor schepen met de Nederlandse vlag ook geldt voor private schepen, zoals die van hulporganisaties. Ook zegt hij dat het duidelijk is dat Italië door zal gaan met het zoeken van de grenzen van het maritieme recht om Europa te dwingen verantwoordelijkheid te delen. ‘Rome coördineert weliswaar de reddingsoperaties op zee, maar dat betekent niet dat Italië de migranten ook moet aanvaarden. Uiteindelijk zal het Europees Hof voor de Rechten van de Mens hier iets over moeten zeggen. We begeven ons op onbekend terrein.’

Volgens de promovendus is het niet uit te sluiten dat hulporganisaties zullen blijven aanmeren in Italië om jurisprudentie af te dwingen. Het wordt spannend, omdat Salvini de balans van samenwerking tussen Italië en hulporganisaties nu overboord heeft gegooid.

Gombeer gaf ook commentaar op de Europese verdeeldheid over migratie in het Canadese nieuws. Dat interview kunt u hier vinden.