Meer dan 3.000 jaar van menselijke activiteit in 5 vierkante meter

Een archeologische missie van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden en het Museo Egizio in Turijn doet op dit moment archeologisch onderzoek in Sakkara, Egypte. Tijdens de periode van het zgn. Nieuwe Rijk (ca. 1540–1080 v.Chr.) werd het woestijnplateau nabij Caïro gebruikt voor de aanleg van monumentale graftomben. Maar ook ver ervoor en lang erna (ca. 3000 v.Chr. tot de eerste eeuwen na Chr.) werd hetzelfde gebied gebruikt als begraafplaats en voor godenverering.

Ook onderzoekers van de Universiteit Leiden zijn bij de opgraving betrokken. Het door NWO gefinancierde onderzoeksproject The Walking Dead at Saqqara: The Making of a Cultural Geography wordt geleid door Lara Weiss en is ondergebracht in het Leiden University Institute for Area Studies.

De archeologische missie in Sakkara houdt ieder jaar een 'digging diary' bij. Op de website van het Rijksmuseum van Oudheden is zo iedere week het laatste nieuws uit het veld te lezen. Deze week is de bijdrage van Nico Staring (Engelstalig), postdoctoraal onderzoeker in het 'Walking Dead' project.