4000 jaar oude kleitabletten in een hypermoderne scanner

Drie millennia-oude kleitabletten met spijkerschrift van het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO) zijn gescand door een micro-CT-scanner van de TU Delft.

De kleitabletten, met daarop tekst in spijkerschrift, zijn omhuld met een ‘envelop’ van hetzelfde materiaal. Dit omhulsel werd na het maken van de kleitablet eromheen gemaakt, om de tekst tegen fraude te beschermen. Dankzij de micro-CT-scanner is het mogelijk om de tabletten te lezen zonder de bijbehorende envelop te breken. Bekijk de reportage.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Grootste collectie in Nederland

De kleitabletten zijn onderdeel van de Böhl-collectie van het NINO en variëren in leeftijd van 2,500 tot 4000 jaar. Met ongeveer 3000 tabletten is de Böhl-collectie de grootste collectie van zijn soort in Nederland. De collectie dankt zijn naam aan F.M.Th. de Liagre Böhl, van 1927-1952 hoogleraar Assyriologie aan de Universiteit Leiden en tevens mede-oprichter van het NINO.