Paul Abels en Vincent Böhre in discussie over de ‘sleepwet’ in EenVandaag

EenVandaag sprak Paul Abels, hoogleraar Governance of Intelligence and Security Services aan de universiteit van Leiden, en Vincent Böhre, directeur van Privacy First, over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV). Aan de hand van 6 vragen geven Abels (voorstander) en Böhre (tegenstander) hun visie over de WIV.

Tijdens het interview kwam de vraag: “Kunnen inlichtingendiensten voortaan meekijken over de schouders van de inwoners van een wijk op hun computerschermen? Böhre beantwoordt de vraag met een ja én nee. Böhre is van mening omdat de overheid kan meekijken over de schouders van de inwoners, burgers zich onbewust anders zouden gaan gedragen. Dit wordt het ‘chilling effect’ genoemd. Abels daarentegen legt uit dat het meekijken over de schouders van de inwoners ‘niet zo simpel werkt’. Om aanwijzingen uit data te halen is toestemming nodig. En om die data te lezen is opnieuw toestemming nodig, aldus Abels.

Kritiek

Zowel Abels als Böhre geven kritiek op de vraag dat bulkdata gedeeld mag worden met buitenlandse inlichtingendiensten. Abels geeft als mogelijke oplossing “In een reparatiewet zou je een extra bepaling kunnen voegen dat diensten eerst zelf data over Nederlandse burgers moeten evalueren.’’

Lees hier het volledige interview