Maurits Berger: "Omstreden Haagse imam doet gewoon een Wilders"

De omstreden Haagse imam Fawaz Jneid wil met zijn Facebookvideo's vooral aandacht. Dat denken islamoloog Maurits Berger van de Universiteit Leiden en Maarten Zeegers, die drie jaar als moslim undercover ging in de Haagse wijk Transvaal. Jneid bekritiseerde in zijn video de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb. Het Openbaar Ministerie (OM) maakte dinsdag bekend de imam niet te vervolgen.

"Hij doet 'een Wilders'. Hij wil gewoon provoceren en aandacht," vertelt Berger. "Hij weet dat het allemaal niet kan. Dat is hem vaak duidelijk gemaakt. Toch doet hij het. Hij was in het verleden vaak in het nieuws (hij vervloekte onder andere de vermoorde cineast Theo van Gogh, red.) en probeert op deze manier zijn weg weer terug te vinden in het nieuws."

Lees verder bij omroepwest.nl