Een kijkje in het brein van adolescenten met Eveline Crone in Knowable Magazine

Deze uitdagende levensfase heeft misschien een slechte reputatie, maar biedt ook veel kansen. Crone vertelt vanuit haar perspectief als ontwikkelingsneurowetenschapper wat ze heeft geleerd van haar onderzoek naar risicogedrag, redeneren en meer bij jongeren.

Knowable Magazine

Inside the adolescent brain

Eveline Crone is een graag geziene gast in de media. Live, online en op papier krijgt de Leidse hoogleraar Neurocognitieve ontwikkelingspsychologie de ruimte voor haar positieve boodschap over het puberbrein.

In het nieuws

AvroTros - Knappe koppen

Marjolein heeft een prangende kijkersvraag over de perikelen van haar puber. Eveline Crone vertelt het positieve verhaal over kansen van pubers en hun hersenen in de groei. Bekijk het minicollege aan Marjolein en Gregory Sedoc, presentator van Knappe koppen bij AvroTros.
Waarom luisteren pubers niet naar hun ouders?

NRC

Eveline Crone denkt dat de wereldwijde acties van klimaatspijbelaars, aangewakkerd via sociale media, exemplarisch zijn voor de grotere betrokkenheid bij de wereld van deze nieuwe generatie. Dat zegt Crone in NRC. En over stress bij generatie Z: „Het puberbrein lijkt de laatste jaren langer flexibel te blijven dan vroeger.”
Hebben smartphones een generatie verwoest? Nou nee

Knack Magazine

Bingedrinking, sexting, gaming: alarmberichten over pubers zijn er genoeg, maar hoe komt het dat ze zich zo gedragen? Het ligt aan de ontwikkeling van hun hersenen, zegt Eveline Crone.
Waarom pubers opstandiger én creatiever zijn

WNL op Zondag

Eveline Crone gaat het gesprek aan over gezond gedrag belonen en het goede voorbeeld geven aan pubers. Met staatsecretaris Barbara Visser, topondernemer Pieter van Oord en oud-coureur Jan Lammers.
Bekijk Eveline Crone over het goede voorbeeld geven aan pubers, gezond gedrag belonen en meer. (25 november)

AD

Crone in gesprek over pubers.
'Puberprofessor: Het zijn niet alleen maar lamlendige bankhangers'

Trouw

Alles wat u altijd al wilde weten over het puberbrein legt Crone uit.
Puberbreinexpert Eveline Crone: 'Ik heb een hekel aan het moralistische vingertje van ouderen'

AD

De favoriete hebbedingen van Eveline Crone

Nederlands Dagblad

‘De puberteit is een periode van kansen’, vindt Crone.
Geef puber eigenwaarde en warmte

TV: RTL 5 uur live

Crone schuift aan bij 5 Uur Live om uit te vertellen welke misvattingen we hebben over jongeren.
Misvattingen over jongeren

Leidsch Dagblad

Pubers van nu experimenteren eerder met online uitdagingen, zoals binnen een minuut een eetlepel kaneel doorslikken, dan met alcohol en drugs.
Risico’s voor pubers: van drugs naar online ’challenges’

Haarlems Dagblad

Waarom houden pubers zo van online influencers? Waarom delen ze meer op internet dan een volwassene zou doen? Puberexpert Crone keek naar de invloed van social media.
Leidse puberexpert Eveline Crone: Puberende brein is dol op vloggers (€)

Het Parool

Op de klapstoel in Het Parool vertelt Crone onder meer over haar ouders, het leven als jonge prof en natuurlijk de pas herziene uitgave van de bestseller 'Het puberende brein'.
De Klapstoel in Het Parool: ‘Als scholier haalde ik zesjes’

In het Weekend van de Wetenschap 2018 lanceerde ambassadeur Eveline Crone de lespakketten Backstage in je brein en de jongerenwebsite KijkinjeBrein. Ook presenteerde ze de herziene 38e druk van haar boek Het puberende brein.

Volkskrant

De Volkskrant plaatst op internationale vrouwendag 2018 een foto van de nieuwe portretten van 13 vrouwelijke hoogleraren in de Senaatskamer van het Leidse Academiegebouw.
100 vrouwen als hoogleraar erbij in 1 jaar: viermaal zoveel als normaal, maar Nederland blijft nog altijd achter

Eerder in het nieuws

Österreichischer Rundfunk & Fernsehen ORF

Warum Teenager auf Social Media abfahren